fredag 24 februari 2012

Igår var jag på teater


BIBELN
på Göteborgs Statsteater

Bild lånad från Svenska kyrkan i Göteborg

Så länge den går på teatern kan man läsa om den HÄR!
Och Sveriges Radio skriver om den HÄR!


Och, vad tycker jag om den? Jag tycker nog ALLT om den faktiskt ...

Stund-vis rolig, ifrågasättande, innovativ, gripande ...

Vid ett tillfälle satt jag och kände att jag lyssnade till den häftigaste predikan om människans möjligheter som jag någonsin hört!

Det fanns moment då monologen blev för lång, för komplex, för en så lång pjäs (4 timmar).
Hela tiden var jag fascinerad över skådespelarna som höll ihop så många roller och så många moment under en hel kväll!
Många intryck snurrade när jag kom hem vid midnatt!
Idag, efter frukost-kaffet och en funderare, måste  jag ändå säga att den gav mig många nya infallsvinklar och kopplingar, möjligheter och funderingar!
Det var inte en presentation av bibeln som bok utan handlade om berättelsen och vad den kan betyda för oss idag! Ingen liten ambition!
Over all? Jag är nöjd att ha sett den :-) men så gillar jag ju när min hjärna utmanas av intryck som krockar lite med mina tidigare, ibland förutfattade meningar ;-)

Yrkestyckare har också sett den och de tycker till HÄR och HÄR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar