söndag 29 juli 2012

Friskvård!


Någon stanna läste jag att vi får svårare och svårare att koncentrera oss längre stunder. Tålamodet brister. Datorn är felet sägs det. Vi sitter med många rutor öppna och gör många saker samtidigt. Blir det lugnt en stund på någon sida, ja då hoppar vi till en annan sida en stund.
På jobbet fungerar det ju definitivt så, både i datorsammanhang och utanför … vi sitter ju inte och bara väntar på varandra till ett möte om en är försenad, då kan man ju passa på att gör andra sysslor (istället för att passa på att ta det lugnt)
Jag kan totalt relatera till det …

jag anser det vara rent terapeutiskt, och för min framtida goda hälsas skull nödvändigt, att läsa vanliga böcker… gärna långa stunder. Det här kommer hålla min stress nivå hanterlig …  Jag tycker därför att min arbetsplats ska gå med på att jag får köpa böcker för friskvårdspengarna :) Jag menar, det är ju logiskt!




Vi har många fler bokhyllor...

... nästan lika fulla.



6 kommentarer:

  1. Ojsann! I den bokhyllen var det mye snadder. :D Til og med en liten Nullvamp-variant, hehe.
    En dag skal jeg ha en bokreol som er innebygd i veggen. Lukten av bøker, spesielt gamle, er noe av det beste jeg vet.
    Ønsker deg en fin søndag Eva. ;)

    SvaraRadera
  2. Böcker för friskvårdspengar är logiskt det är ju en form av meditiation och inre resa som ger lugn. Det är dessutom aktiverande när det är dags att montera nya bokhyllor eller staga upp gamla.
    Ett tidigare inlägg (http://provtyckningar.blogspot.se/2012/07/faith-in-humanity.html#comment-form) samma tanke finns i filmen Skicka vidare. Svår att få tag på men sorgligt sevärd. Också att stanna upp och stanna till.

    SvaraRadera
  3. Tycker det låter som en utmärkt idé. Ska genast framföra önskemålet på jobbet;-)
    ul att se en välfylld bokhylla. Troligen har du t o m läst de flesta böcker. En bokhylla säger så mycket om en person tycker jag, både hur böckerna är "sorterade" och titlar som finns.

    SvaraRadera
  4. Fantastisk hylla! Läs och njut (jag håller på med detsamma för tillfället).

    SvaraRadera
  5. Logiskt (tills vidare kan man göra som på mitt jobb och byta böcker i en öppen hylla)! Och supervackert med fulla bokhyllor där hyllorna ser ut att böjas av tyngden. =) Glad vecka!

    SvaraRadera
  6. These shelves look like ours! Read away Eva! I completely agree with you. :)

    SvaraRadera