onsdag 18 juli 2012

Semester?


Större delen av året ser jag, som många andra, fram emot sommarens semester. Det är inte så att jag vantrivs på jobbet, för det gör jag INTE … men det är stressigt många gånger och semesterns lugn hägrar (ungefär som en stor fet morot gör för en kanin). För då, DÅ, ska jag, kravlöst,  göra ingenting och "bara vara"… ni vet?



Nu är jag där.


Och vad händer? Jo, det kvinnliga (jo, jag tror det är kvinnligt) dåliga samvetet sätter in. "Jag borde göra något! "  Gaahh!
Igår väntade jag ut det! … visserligen EFTER jag städat badrummet, men ändå.

Men, på den positiva sidan har jag äntligen blivit god vän med bekantingen Spotify (numera betalande -  man blir GALEN på reklamen, det har de tänkt ut bra), läst böcker som legat på hög och väntat och gapat på att bli lästa, bakat, fotat (en hel del faktiskt) samt börjat titta igenom Moderskeppets jättekurs i Photoshop - igen!




… läser vad jag skrivit och konstaterar att jag nog helt enkelt är vansinnigt dålig på att att inte ha gjort något "nyttigt", som jobba, eller städa, eller plugga …

Jag har en månad kvar på mig att öva! Börjar med en kopp :)

 … sen ska jag nog åka och köpa garn. Sticka/virka är världens uppfinning för de som vill sitta still men se ut som om de gör något (mest det egna (kvinnliga?) samvetet som tittar, som sagt)  ;) … men så är det ju kul också. Och en mössa är beställd!






6 kommentarer:

  1. Bara-vara-sticka låter ju perfekt! :)

    Lycka till med träningen...

    SvaraRadera
  2. att lära sig att koppla av är viktigt:)

    om du kollar in stickamera.se så ser du att hon har anordnat en fotoutmaning. igår var temat meditativt, och många stickserskor hadetagit en bild av stickning som dom såg som meditativt:)

    SvaraRadera
  3. Mmmm, jo, det är (nog) ganska så kvinnligt det där, men vet du, här hemma är i så fall gubben den största kärringen, för han har MYCKET svårare för att "bara vara" än vad jag har!
    Kanske beror det på att han inte har lugn i kroppen för att sitta och handarbeta/läsa, för då tar man det ju faktiskt lugnt, fast man gör något, utan han måste liksom hela tiden göra "riktiga" och "viktiga" saker!
    Onödigt tycker jag, ibland vill man bara sitta under korkeken och titta/sniffa på blommorna... Jag tror faktiskt att ALLA behöver det!!!?

    SvaraRadera
  4. Det svåraste är ju egentligen att pausa hjärnan. Den pockar på och vill ha input.
    Så rullar det på.
    Tankepausen är viktigast av allt. Men svårast.

    Chill out :P

    kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
  5. Det tar en vecka att ladda ner. Sen vet man plötsligt inte vilken veckodag det är, klockan är plötsligt 11 fast man "klev ju just upp" och man kommer aldrig i säng förrän efter midnatt, för det är så ljust ute... När man till slut är helt förvandlad och lever fritt utan tid och stress, då är det dags att börja jobba igen.(Suck!)Synd att det inte går att ta med sig semesterkänslan in i vardagsslitet. Så nu ska du bara njuuuta...

    SvaraRadera
  6. Visst är virkning eller stikning härligt! Man slappnar av även om man gör något...

    SvaraRadera