onsdag 11 juli 2012

Skärpning ... eller?



Det är lätt att skratta åt, och tycka det är löjligt, det någon annan blir upprörd över "för det finns så mycket allvarligare saker att vara upprörd över".Beter man sig inte som de man skrattar åt just då?

Det största du varit med om , det svåraste, det mest fantastiska ÄR just DET... Det största du varit med om! Det svåraste du varit med om! Det mest fantastiska du varit med om!

Att se ner på någon annans känslor/reaktioner … Ja, det är, bland annat, att bidra till världens "men-vad-ska-alla-andra-tycka-mentalitet". Du vet? Det som gör att du antaglien inte alltid gör allt gott du vill, för att inte verka larvig? För tänk! Någon kanske skrattar ... det gör ju "folk"!

Det lättaste sättet för världen att bli en bättre plats är om alla andra skärper sig? 
Jupp! ... Men det tycker alla andra också!


Foto:  Ari Seth Cohen





4 kommentarer:

  1. Underbara damer! Och väldigt sant. Vi pratade bara häromdagen hur lätt det är att skratta åt barnen och glömma bort att de är människor bara för att de är så söta. Men det de upplever är ju lika viktigtsom det en vuxen upplever, och vi vill väl inte att folk ska skratta åt våra ärligt menade försök...

    SvaraRadera
  2. Fick läsa ditt inlägg flera gånger faktiskt... å jag vet fortfarande inte hur jag ska tolka det. Du vet - min IQ är då inte i mensa klass om man säger så.
    Alltså jag gillar att observera människor och att skratta över deras ibland ganska roliga beteenden. Satt idag på en uteservering med massvis med folk som passerade och maken och jag iakttog och kommenterade deras beteende, hårfärg, kläder med mera.
    Samtidigt så har jag ingenting emot alls om folk gör likadant med mig. Jag bjuder gärna på mig själv och hoppas att folk begrunnar mig lika mycket som jag begrunnar andra människor.
    Ja, det är min tolkning av ditt inlägg, men den är kanske helt fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mensa? ;)
      Inte ska vi väl sluta roas och glädjas av andra människor :) Jag hoppas jag roar med att vara jag. Eller som damerna på bilden. Jag tror inte att de tror att ingen lägger märke till dem. Men det är en sak att glädjas över deras härliga (?smaksak) stil och en helt annan att se ner på dem genom att tycka att "de är dumma som inte fattar att de gör sig till åtlöje".
      Ungefär så menar jag :)

      Radera
    2. Men min tanke började när någon skrattande tyckte att tjejen som blivit illa behandlad av Telenors support i Norge (hen betedde sig grisigt och sms:ade henne sedan att hon kunde brinna i helvetet). Denne någon tyckte att det var ett i-landsproblem att gnälla över att en idiot betedde sig som en sådan. Jag blev upprörd över hur denne någon kunde bagatellisera hennes reaktion. Det var INTE ok.
      ... och tankarna snurrade och landade i ovan (förvirrade kanske) tanke!

      Radera