onsdag 1 augusti 2012

Don't ...


“’Genomsnittsmänniskan’ tittar utan att se, lyssnar utan att höra, rör utan att känna, äter utan att smaka, förflyttar sig utan fysisk medvetenhet, andas in utan att uppmärksamma lukter och dofter, och pratar utan att tänka.”
“[The] average human “looks without seeing, listens without hearing, touches without feeling, eats without tasting, moves without physical awareness, inhales without awareness of odour or fragrance, and talks without thinking.” 




... don't be average!




6 kommentarer:

  1. ...men när man börjar se världen genom en kameralins - då blir man något mer medveten om alla små mirakler runt omkring.

    Å några år med mindfulness-träning är inte att förakta...heller. :)

    De flesta av dygnets alla minuter - är man nog tyvärr dock omedveten.
    Tror/Vet att det går att träna upp sin förmåga till mer medveten närvaro - men det är "hård" och regelbunden träning som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kameran är verkligen ett bra "verktyg" till att "stanna upp och lukta på blommorna". Visst är det "hård" träning som gäller ... men det går! Och DET är skönt!
      Kram

      Radera
  2. Hjärnan är finurlig - viss automatik infinner sig för att vi ska spara på krutet och som människa är man ju lite lat, så ska man bli medveten får man inte gå på automatiken.
    Å det gäller ju även genom en kameralins :P
    kramis
    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det skönt att kunna gå på automatik ibland också... det händer ju att man är så fullladdad på upplevelser och gôtt så man måste få tid att smälta. Men jag tränar hårt på att bli mer "nu" ... det svåraste är att inte oroa sig för framtiden ;) Men det ska väl gå det också. Det går ju stundvis nu :)
      Kram

      Radera
  3. Har du ritat den fina "tavlan". Älskar den, absolut love it! Helt i min smak. En perfekt design för både koppar och köksgardin. Gud så fint den teckningen är:-)
    Åsså hoppas jag förtvivlat att jag inte är en genomsnittsmänniska. Tror dock inte att det är en större risk;-)

    SvaraRadera
  4. Tänkvärda ord. Sedan min smäll in i väggen har jag blivit bättre på det där. Att befinna mig här och nu. Med alla sinnen. Men det är något att jobba med varje dag.

    Kram Lotta

    SvaraRadera