onsdag 12 september 2012

Har vi det?



Igår var det 11 år sedan ”NineEleven”.

När jag kom på det stod jag inför ett gäng goa människor födda -98. De var, i närheten av, 3 år gamla när det hände. De vet ingen annan värld än den ”efter”.  För dem blev den inte annorlunda. Men för oss, vi som var gamla nog att ta till oss det som hände när det hände …
Jag kände mig … inte gammal, men levnadstung (?) när jag på bråkdelen av ett hjärtslag tog in min insikt om att var årsdagen av 9 11 och att vi, i ett rum med 27, var två som visste hela den stora innebörden.

Man minns var man var när man fick veta vad som hänt. Var man var, vem man var med … och en känsla av … rädsla. Domedag?

Undrar om vi har lärt oss något … Har vi det?







6 kommentarer:

  1. Inte säkert de "unga" (harkel harkel) har lärt sig något av det men vi som hängt med måste, som med allt världsligt som händer, påminna och beskriva. När vi var små var det ju "ryssarna" som skulle komma och överta landet eller atomkriget som skulle utrota världen. Idag är det andra skräckscenarier som är domedagshotande (nytt ord??)
    Man kan ju inte mer än berätta...om det är någon som ids lyssna vill säga :))))
    kramelikram

    SvaraRadera
  2. Ja jag hade det också i tankarna under gårdagen, fast jag inte läste eller hörde på nyheter.
    Bilderna kommer ju för alltid att finnas inristade i hjärnan...

    Tror ingenting blev bättre av det där - bara en enorm upptrappning (och e n o r m a kostnader) mot terrorismen - ett ord som kan användas för egna syften.

    Hörde om att i Etiopen (t.ex) så finns det sådana lagar, som utnyttjas för att fängsla människor som har en avvikande åsikt (eller kanske bara förhåller sig neutrala) mot regeringens. Så journalister ligger risigt till...

    Du vet sedan tidigare att jag dyrkar ;) den där bilden Eva.

    Varma onsdagshälsningar!/SoF

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen att vi har lärt oss något. Det var en sådan fruktansvärd händelse, som ledde till så mycket våld och fientlighet. Gillar INTE.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om vi har lärt oss nåt.Men iallafall har vi blivir räddare,och mera mistänksamma,och det är ju inte bra! :(

    SvaraRadera
  5. Rädslan och tilltron till varandra fick sig en knäck.
    det är sorgligt.

    SvaraRadera
  6. Vi var tillsammans du och jag och jag glömmer aldrig känslan/känslorna, chocken, obehaget, rädslan att se det hända i direktsänd tv. Det tog lång tid innan de känslorna avtog. Och tyvärr har många många tusentals fler dödats i efterdyningarna till dådet. Och misstänksamheten och misstron har bara brett ut sig. Det känns som om det aldrig tar slut

    SvaraRadera