lördag 29 december 2012

Wonder

 Dagens bok: Wonder


För ett tag sedan läste jag i en blogg om den här boken (men minns inte vilken blogg, sorry), blev nyfiken och tog reda på mer.
Sedan köpte jag den på nätet. Det kan man gör HÄR eller varför inte HÄR.

Än så länge finns den inte på svenska, men engelska indeed.

Den handlar om Auggie, August, som har ett deformerat ansikte, och ett viktigt år i hans liv. Inte någon stans i boken beskrivs ansiktet. För den handlar inte om ansiktet. Den handlar om Auggie. Alla gör en stor affär av ansiktet. Men som Auggie uttrycker det: Jag skulle vara helt normal om andra bara lät mig vara det.

Det är en bra bok. berättelsen berättas av flera personer, men det känns helt naturligt. Kanske är den en ungdomsbok. Men det bryr vi oss inte om. Den är relevant för alla åldrar!
När den kommer ut på svenska (vilket jag verkligen hoppas att den gör) kommer jag inte att tveka. Den ska läsas, citeras och talas om med många fler, oavsett ålder! ;)

“Kinder than is necessary. Because it's not enough to be kind. One should be kinder than needed.” 
“Courage. Kindness. Friendship. Character. These are the qualities that define us as human beings, and propel us, on occasion, to greatness.” 
“The things we do outlast our mortality. The things we do are like monuments that people build to honor heroes after they've died. They're like the pyramids that the Egyptians built to honor the pharaohs. Only instead of being made of stone, they're made out of the memories people have of you.” 
“I think there should be a rule that everyone in the world should get a standing ovation at least once in their lives.” 

Det är en bok om att vara människa. Om att vara det bästa vi kan vara, om hur det inte alltid lyckas och om hur det går att ändra.

Boken har en egen sajt HÄR och där kan man kan se ett youtubeklipp också.


Not: Jag fick tips om boken hos bästa Pumita
OCH
den kommer ut på svenska i Mars: Se HÄR!

Tack, Pumita, för att du håller reda på mig ;)




5 kommentarer:

  1. Å vad kul, min dotter har lagt den på mitt nattygsbord för att jag ska läsa den. Nu blir jag bara mer nyfiken, måste börja snart!

    SvaraRadera
  2. Kan ha varit hos mig... jag skrev om Auggie för en månad sedan och då tackade du för tipset. Kul att du gillade boken! Undret som den heter på svenska kommer ut i mars 2013. :)
    Gott slut på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja :) det var det så klart (minnet, det minnet *suckar*) Och den kommer på Svenska? Himla bra!
      Tack! Önskar dig bra sista dagar på 2012 och fin start på 2012!

      Radera
    2. Fin start på 2013 förstås :)

      Radera
  3. Tack för tipset! Den vill jag också ha!

    SvaraRadera