lördag 23 mars 2013

Spektakel? Seriöst?



Earth Hour!?

Man kan fråga sig vad är det för mening med ett sådant spektakel, seriöst? 

Vi räddar inte planeten på att släcka ljuset under en gemensam timme. MEN, eventet skapar vetskap och gemenskap. Många av oss behöver veta att vi är en del av något större för att orka. Det gäller även räddandet av planeten jorden. En och en känner vi oss ganska hjälplösa. Tillsammans kan vi orka. 

Så, är det viktigt att släcka ljuset ikväll mellan 20.30 – 21.30? Nej, egentligen inte. Men det är viktigt att veta varför eventet finns och ta till sig budskapet!

För kanske slutar vi då att slänga skräp i naturen. Kanske orkar vi då att fortsätta återvinna, kanske kan vi då komma ihåg att inte ha en massa maskiner på stand-by, kanske kommer vi då ihåg att släcka onödiga lampor … kanske, kanske, kanske … och då har Earth Hour gjort
 nytta!

Vi ansvarar för den här jorden. Det finns ingen ”jorden v.1.01”. Det finns ingen omstart. Vi skärper oss eller den går under!

Det här "spektaklet" ÄR seriöst!







6 kommentarer:

  1. Jag är alltid positiv. Svårt för mig att inte vara det. Jag är liksom sån. Så jag hänger på just sånt här med "rädda jorden" och liknande event.
    Så hör jag en vän säga;
    -"Men lönt och släcka lampan när Peking har 6 miljoner bilar igång och ingen där funderar på miljön"...
    Jag brukar inte bli svarslös ( på gott å ont ) men jag tappade hakan och kände mig som en liten lantlolla som sträcker upp handen och försöker ta ton.
    Men skam den som ger sig - jag släcker ner och TRON kan försätta berg - eller hur??
    KRAM
    Fia

    SvaraRadera
  2. Idag är vi synkade med våra inlägg, då vi båda tog upp Earth Hour. Håller helt med dig - fast jag uttryckt det liiiite annorlunda;-)
    Gillar inte sådana spektakel helt enkelt. Jag drar mitt strå till stacken med "normala ting" som du nämnar och för det behöver jag ingen "paraplyorganisation" som talar om för mig att jag "måste" göra nå't en viss tid, en viss dag, m m.
    Sedan är jag en sådan person som inte ser 100 år fram i tiden, can't be bothered helt enkelt. Illa, jag vet men...

    SvaraRadera
  3. Ja du satte ord på min känsla. Du är så klok och är duktig med orden :) sitter här med levande ljus runt mig men har på datorn i smyg, tror inte att det är ok under den här timmen...

    SvaraRadera
  4. Det ble svart. Overalt. Men en liten batteridreven radio sto på. Og hvor mye sparer batterier miljøet? Ikke vet jeg, men jeg er lyd avhengig.
    Jeg blånekter å bruke micro, kaffetrakter, oppvaskmaskin og vasker gjerne klær for hånd. Men det har med min antipati på den Norske stats avgifter å gjøre. Prinsipp sådant.
    Skal jorden overleve vår voldtekt, så må alle ro så det fosser etter. Og det kommer aldri til å skje.
    Vi er bortskjemte.
    PUNKTUM.

    Krysser tanke over tanke til Eva i en snart Søndag. ;)

    SvaraRadera
  5. Hoppsan, jag glömde. Brukar komma ihåg sånt här annars. Förlåt :0(

    SvaraRadera
  6. Kloka ord och håller med! Det är precis som med mycket annat.
    Det är inte Någon annan som ska rädda, skydda osv...
    Om det ska bli en förändring måste det börja hos en själv. Och vi är många på den här lilla vackra planeten! Ha en god söndag!

    SvaraRadera