måndag 30 december 2013

Tre meningar för 2014


En tonsättande utmaning för 2014 via böcker. Jag fann den hos Freja!

1. Välj ut tre hyllplan bland bokhyllorna (eller hur man nu arrangerar sina böcker).

2. På det första valda hyllplanet välj bok nummer 2 (2014) i raden från vänster räknat (fuska inte innan!). Slå upp sida 20 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det första budskapet/ledordet för nästa år.

3. På det andra valda hyllplanet välj bok nummer 1 (2014) i raden från höger räknat. Slå upp sida 201 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det andra budskapet för år 2014.

4. På det tredje valda hyllplanet välj bok nummer 4 (2014) i raden från vänster räknat. Slå upp sida 14 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är den tredje ledande meningen för nästa å
r.
1. It was nearly seven o’clock when Pollyanna awoke that first day after her arrival.Ur “Pollyanna” av Eleanor Porter
2. “Rädslan för Guds vilja är en av de egendomligaste övertygelser som det mänskliga sinnet någonsin har hittat på." ur ”En kurs i mirakler”
3. “”As much as the next man”, I told him.”ur “Fragile Things” av Neil Gaiman


Visst kan jag få de här meningarna att få betydelse i mitt liv, men hur jag förklarar det för er utan att skriva ett alldeles för långt inlägg, det vet jag faktiskt inte – så de får stå här, nakna, till allas beskådan och förundran – och kanske betyder de något för dig!

Lite intressant tycker jag faktiskt att det är *grunnar vidare över första meningen som, väl, inte kan betyda att jag ska bli bättre på att komma mig upp på morgnarna - väl?*











3 kommentarer:

  1. Spännande! Kanske jag skulle ta mig en tur till mina bokhyllor jag med och se vad för spännande de har att erbjuda för det nya året. ;)

    Allt gott önskar jag dig för det nya året Eva. Låt oss göra det till ett fantastiskt år.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. har testat nu. en mening prickade helt rätt!
    aino

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig förstått vad som är grejen att komma upp tidigt på morgnarna och då menar jag typ kl 6. En del är helt enkelt inte skapta så. ;)

    Hihi, älskar såna här utmaningar, lite knäpp är man ju utan tvekan. Huvudsaken är väl att man inte tar allt bokstavligt. ;)
    Jag tog fram en bok och min läsplatta. Det måste väl funka? ;)

    1. "Ifrågasättandets tid" En rubrik i boken Drottning Pokou: Concerto för ett offer av Véronique Tadjo
    Kommentar. Ja, precis det jag var inne på... inte ta för bokstavligt!

    2. "Då gick jag ner till en av de höga stenarna nära floden, i kanten av ett sockerrörsfält." De djupa floderna av José María Arguedas
    Kommentar: Det måste betyda nya resor, jippiii!

    3. "Requiem är inte från medeltiden." Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
    Kommentar: Nu börjar det bli riktigt obehagligt! ;)

    SvaraRadera