måndag 31 mars 2014

Ru av Kim Thúy


Jag kom till världen under Tet-offensiven några dagar in på det nya året, Apans år, när explosionerna från det långa smatterbanden som hängde utanför husen ackompanjerades av knattret från kulsprutorna.

Texten på bokens baksida återges inte i beskrivningen på någon av nätbokhandlarnas sidor. Kanske för att citatet egentligen inte säger så mycket … eller för mycket. Kanske för att krig inte säljer …

Boken är upplagd som ingen annan bok jag läst. Som i glimtar av minnen – så som jag själv ser mitt liv. Inte kronologiskt men som minnestriggade glimtar. Minnen väckta av en tanke, en känsla, en doft. Jag tror det är därför jag känner mig så hemma i berättarstilen.

Det är en bok jag läst en gång – men jag har redan favoritstycken som jag läst flertalet gånger. Vackert skrivna stycken som säger mig så mycket mer än raderna på pappret.

Det här känns inte en som bok skriven för att jag måste förstå vad författaren gått igenom – en bok som bjuder på dåligt samvete eller letar efter mitt rättspatos. Det känns mer som en bok som bjuder på minnen. Visst, väldigt olika mina egna – men vems minnen är inte det. Det gör att hela den fruktansvärda bakgrunden till boken ter sig verklig i doser jag orkar ta in – tillsammans med glimtarna av minnen som är … förundrande, i sitt berättande, och förunderliga.


Det är ingen bok man läser fort. Inte för att man inte skulle kunna, utanför att man inte vill!


”It stirs my soul!”





Du kan köpa den här, här eller här … och på en massa andra ställen också förstås! Man kan säkert låna den på biblioteken också!










1 kommentar: