torsdag 17 april 2014

Vems påsk är det?


Jag så trött på alla de (jo, många är de) som, bestämt, vill hävda att påsken är en icke-kristen, rent svenskodlad, folklig, tradition genom att klanka ner på de som firar den med religiösa inslag.
Oavsett anledning så firar vi den av tradition. För de allra flesta är det en salig blandning av traditioner som utgör påskfirandet, inte minst handlarens. 
För många är det, först och främst, av tradition, en kristen högtid vilket, hos en förvånande stor andel människor, skapar en känsla av berättigande att håna, förlöjliga och nedvärdera.
Varför är det mer ok att prata om att vara häxor och flyga till Blåkulla för att festa med djävulen (jo, det är ju därför de flyger dit - säger traditionen) än att gå i kyrkan och tro på en man som dog på ett kors för att alla människor ska få möjlighet att lära känna Gud? 

Jag bryr mig verkligen inte om vilket val av tradition som ligger bakom var individs påskfirande. Ha en Glad Påsk, liksom! Men stå för ditt val utan att kliva på mitt! 


Och den här, ja, det lade jag in med glimten i ögat. Ta den för det!



No hard feelings!








15 kommentarer:

  1. Ooooops! Här sprack iden till mitt kvällsinlägg...
    Nu är jag ju varken intresserad av politik eller religion, men en resa med Harry Potters Firebolt till Blåkulla hade ju faktiskt varit ganska rolig, speciellt med tanke på det underbara vädret;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att du skulle skriva något som var kränkande för någon annan! Klart du ska skriva ditt inlägg :) Vi får ju fira påsk som vi vill :) Jag skulle inte heller ha något emot att ta mig en tur på Potter Firebolt - men jag kan en tänka mig en annan destination ;)

      Radera
  2. Ibland måste man höja rösten och säga ifrån...det inger respekt.
    Glad Påsk
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Nu för tiden slåss man om det mesta, även Påsken
    Som sagt låt var och en få bestämma om var och varför man firar den.
    GLAD PÅSK

    SvaraRadera
  4. Kloka ord om traditioner! Glad påsk Eva :)

    SvaraRadera
  5. Respekt åt båda håll är ju att föredra...minst sagt.

    Glad påsk på dig och akta dig för äggen ;)

    SvaraRadera
  6. Jag känner nog inte att det hånas, förlöjligas eller nedvärderas. Visst innehåller alla våra helger båda delar hos oss. Respekt för alla är jag absolut mån om. En sak jag blivit förvånad över är att man i kyrkorna idag målar askkors i pannan och ställer riskvastar i kyrkan. Här har jag funderat på vad som är vad och då tänker jag på folktro kontra kristendom. Förr i världen ritade man askkors över dörrarna för att förhindra häxor och "otyg" att komma in. Kan tänka mig att riset ska symbolisera Jesu lidande på långfredagen, men askkorsen sotade i pannan känns väldigt främmande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Askkorset - det är på askosdagen det, 40 dagar innan påsk. Läs mer här: http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/askonsdagen-fastan och glöm inte att vi har kvarlevor från vår katolska tid :) Det fanns ju en tid innan Luther ;)
      Riskvastarna; påskris/fastlagsris ... http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=752924 Traditioner förändras. Och det är väl som det ska :)

      Radera
  7. Båda är helt OK, själv väljer jag Blåkulla, ateist som jag är!

    SvaraRadera
  8. De som tror sig om att inte kränka andra med sina inlägg kan faktiskt göra det med sina minst sagt dumma kommentarer. Det kan jag bli trött på oavsett om det beror på okunskap eller en otroligt inbyggt självförtroende att man har rätt i att tycka vad man vill på en annans blogg.
    Ha en skön härlig påsk såsom du önskar!

    SvaraRadera
  9. Haha! Underbart klipp med Johan Glans - man kan ju undra hur traditionen har utvecklats liksom :-)

    Själv åkte jag till Blåkulla igår - fast jag var lite modern och bytte sopkvasten mot en dammsugare ;-)

    SvaraRadera
  10. Hej! Hittade hit via en annan blogg. Oj va jag skrattade åt klippet med Johan Glans- klockrent ju!
    Önskar dej också en härlig Påsk som du vill ha den :-)

    SvaraRadera
  11. År av sammanblandning av traditioner, inhämtade från andra länder, oftast, så de ursprungliga traditionerna tunnas ut. Barn idag, och många vuxna, har ingen aning om varför man firar påsk, som ju även firades innan Jesu död, av judarna, men då med en annan mening. Och förvirringen är stor, påskägg, påskharar,påskkärringar : vilket är det? Sen kan jag hålla med om att den kristna traditionen ignoreras eller t.o.m ses ned på. Och det är så onödigt,då det för vår del var där det hela började
    Sen kan jag, som minns de oskyldiga barnaåren när man klädde ut sig till påskkärring, av en mycket religiös mor, som nog inte hade en tanke på att hennes dotter skulle föreställa en av djävulens dyrkare-tycka att det är lite roligt att skoja till det om just påskkärringar. Till djävulen tänker jag inte åka, på kvast eller annat, inte på riktigt :-)
    Johan Glans träffar mitt i prick med sin parodi, vilket är lite tragiskt. ändå. Glad påsk på dig kära Eva! Xristos Anesti!

    SvaraRadera