onsdag 7 maj 2014

20 snabba (nåja) om böcker



En lista jag hittade hos Pumita, som i sin tur hittat den hos Enlig O


Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag är oftare snabbläsare än inte – men det beror på boken.
Tegelstenar eller tunnisar?
Gillar verkligen tegelstenar – de räcker länge … men ibland har jag inte tålamod med det, livet måste få vara snabbt på alla plan, och då är ju tunnisar perfekta!
Bibliotek eller bokhandel?
Jo, jag gillar bibliotek. Idén av dem … men jag vill hemskt gärna ha böckerna hemma så jag kan återgå till dem av miljoner anledningar.
Ljudbok eller e-bok?
OM jag måste välja blir det nog ljudbok – de är bra om man ska köra långt … e-böcker är för dyra för att vara intressanta alls.
Inbunden eller pocket?
Egentligen Inbunden … men jag köper pocket. Ekonomisk fråga faktsikt!
Vampyrer eller spöken?
Inget av det ... eller jo, spöken … man får ju inte glömma Dickens julsaga!
En i taget eller slalomläsning?
Oftast en i taget … men när livet är snabbt får det gärna vara fler.
Nytt eller gammalt?
Vad spelar det för roll, tänker jag!
Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke i inbundna böcker – vad som helst i pocket … även anteckningar … kanske är inte valet av pocket bara en ekonomisk fråga nar jag tänker efter.
Snacks eller godis?
Inget av det – men te … eller kaffe kanske.
Biografier eller memoarer?
Svårt. Jag har nog läst fler biografier än memoarer … men jag tvivlar alltid när jag läser biografier. Tanken ”Hur sjutton vet du det” finns där hela tiden – för det känns pretentiöst att anta hur någon tänkte?
Skräck eller chicklit?
Inget av dem. Eller, jo, kanske slinker det med en och annan chicklit då och då. Men skräck? Aldrig!
Soffan eller sängen?
Båda. Egentligen. Men soffan om jag ska klara av att läsa en längre stund ;) och det vill jag ju!
Inne eller ute?
Det blir ju oftast inne – vi bor ju trots allt i Sverige – men egentligen spelar det ingen roll.
Boken eller filmen?
Nja, det kan man ju inte svara på kategoriskt, rakt av, sådär … men jag väljer boken i alla fall … det är ju oftast där det börjar.
Twitter eller Facebook?
Har båda men hinner inte med Twitter – när jag åker till jobbet är jag på jobbet – hinner varken det ena eller det andra – och Fejan hinner man ju kolla ”ifatt” när man kommer hem, om man har lust. Det gör man verkligen inte med Twitter.
Goodreads eller Boktipset?
Goodreads – absolut. Men där spanar jag mer än jag är aktiv med annat.
Kokbok eller Bakbok?
Call me the cake-lady!
Te eller kaffe?
Dricker både och … ofta. Men om jag var tvungen att välja bort något av det så skulle jag inte välja bort kaffet.
Nobelpriset eller Augustpriset?
Njae … varken det ena eller det andra. Jag gillar quirky böcker, udda, gärna rekommenderade av andra … men prisbelönta? Nej … det är inget jag hakar upp mig på.












3 kommentarer:

  1. Kul att du också gjorde listan. Ganska mycket gemensamt här mellan dig och mig trots att vi är ganska olika personligheter. Skoj:-)

    SvaraRadera
  2. Vi är väldigt lika som läsare! Fast jag gör hundöron i mina böcker och dricker bara te...

    SvaraRadera
  3. Håller med Zappa. Tack för Dina boktips, de faller mig i smaken. Snart är jag i behov av ett nytt, men inte ännu riktigt...liksom för lite tid just nu.
    /Kiki

    SvaraRadera