måndag 14 juli 2014

Nördig helbild (eller två eller tre)




Helgen, ja, egentligen hela semestern har till nu handlat väldigt mycket om att läsa böcker :) Härligt! Jag njuter! Ovan är den senaste färdiglästa och recenserade (kolla här).

Nu har jag börjat på Patrik Rothfuss "The name of the wind", del två i en blivande trilogi.


Men, jag läser även boken ni ser här nedan. Men den är väldigt speciell och kräver sina pauser - en dag berättar jag 'även om den :) allvarligt! Coolaste bok-konceptet någonsin!





"One book. Two readers. A world of mystery, menace and desire.
A young woman picks up a book left behind by a stranger. Inside it are his margin notes, which reveal a reader entranced by the story and by its mysterious author. She responds with notes of her own, leaving the book for the stranger, and so begins an unlikely conversation that plunges them both into the unknown.
THE BOOK: Ship of Theseus, the final novel by a prolific but enigmatic writer named V. M. Straka, in which a man with no past is shanghaied onto a strange ship with a monstrous crew and launched on a disorienting and perilous journey.
THE WRITER: Straka, the incendiary and secretive subject of one of the world's greatest mysteries, a revolutionary about whom the world knows nothing apart from the words he wrote and the rumours that swirl around him.
THE READERS: Jennifer and Eric, a college senior and a disgraced grad student, both facing crucial decisions about who they are, who they might become, and how much they're willing to trust another person with their passions, hurts and fears."


Nyfiken? Bra :)














14 kommentarer:

  1. Att läsa är ju inte helt fel, har haft lite för lite tid över för läsning tyvärr.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Härligt med sommarläsning! Det var längesen jag öppnade en vanlig bok (om man bortser från kurslitteratur).

    SvaraRadera
  3. Otroligt nyfiken! Den sista boken ser fantastisk ut.
    Underbart bokmärke också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. A! Det spännande är att det inte är ett bokmärke :) Boken har saker instoppat i sig - ledtrådar och information som de två läsarna (och marginalkonversatörerna) lämnat till varandra! Det är så häftigt det här sättet att skriva bok :)

      Radera
  4. Blir inte så mycket läst, även om jag har böcker som bara väntar på att bli lästa. ;-)
    Måste säga att den bok du läser i omgångar verkar riktigt intressant.
    Det är ju också bra att läsa engelsk litteratur så man håller liv i lite av sina språkkunskaper.
    Lustigt med alla ledtrådar/pusselbitar som finns i boken, som det där "bokmärket" med fåglar från Brasilien.
    Fast det måste göra boken extra dyr och svår att producera, långt ifrån en dussinbok. Lär väl aldrig bli någon pocket ..?
    Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen långt ifrån en dussinbok - och långt ifrån i alla smak ;) men även om man inte gillar berättelsen så måste man bli åtminstone lite imponerad av konceptet!
      Den kommer inte bli pocket och de har lovat att inte göra film på den *L*

      Radera
  5. Sommaren är till gör att läsa böcker. Får nästan panik när jag bara har hundra sidor kvar på en bok och inte har fler liggandes i bokhyllan. Så jag fyllde på igår.
    Men jag har ju kunnat konstatera att du och jag visserligen älskar läsa böcker, men har helt olika smak;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Alla bokhandlare lever på att vi alla har lite olika boksmak ;) Nyfiken som jag är undrar jag ju nu vad du läser för genre?

      Radera
  6. Beundrar din läslust! Själv har svårt med det...men egentligen önskar jag kunde läsa mer och oftare..skönlitteratur.

    SvaraRadera
  7. Blir avundsjuk när jag ser alla som plöjer bok efter bok. Själv har jag inte läst en bok på 1,5 år, brukar normalt läsa en i månaden i alla fall. Har inte haft ro att läsa senaste året, hoppas verkligen jag får det snart för bokhyllan bågnar av alla böcker som inte har öppnats ännu.

    SvaraRadera
  8. Var tvungen att gå in och titta på den en gång till. Nu ska jag beställa den :-)
    En sådan bok måste en boknörd som jag ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla in den här sidan :)
      http://whoisstraka.wordpress.com/

      Radera
  9. I am intrigued... thank you for pointing the compass. ;)

    SvaraRadera
  10. Nuförtiden lyssnar jag mest på ljudböcker istället för att läsa. I alla fall när det gäller skönlitteratur... det är lite synd, men det är så praktiskt att lyssna. Man får annat gjort under tiden, laga mat, städa eller så :)

    SvaraRadera