onsdag 13 augusti 2014

En liten förklaring om Kraken!


Härom dagen lade jag upp en bild med MYCKET klippa och en liten, liten detalj i nedre högra hörnet - en skulptur av Pontus Ersbacken. Skulpturen är nu inte så liten, det är klippan som är stor!




Wikipedia skriver: Kraken är ett havsmonster i främst norsk och isländsk fiskar- och sjömanstradition. Det framträder främst som en gigantisk bläckfisk, antingen åtta- eller tioarmad.
"Krake" är i svenskan ett äldre namn på åttaarmade jättebläckfiskar.
Kraken förekommer även i populärkulturen, där den oftast har uppfattats som en tioarmad bläckfisk av släktet Architeuthis. I det sammanhanget omtalas den i Jules Vernes En världsomsegling under havet och den syns även i Disneyfilmen med samma namn.








4 kommentarer:

  1. Tackar, tackar för den infon. Jag fastnade ju just på den fina bläckfisken så extra infon är riktigt intressant att läsa.
    Den skulpturen skulle jag gärna vilja ha här hemma - kanske i lite mindre utförande, men ändå.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag kollat konstnärens hemsida och kan bara säga att bläckfisken eller kraken är hans absolut bästa verk.

    SvaraRadera
  3. Gillar den rena släta mjuka vita ytan på kraken i kontrast till klippans vassa stela. Samma ursprung men olika uttryck.
    /Kki

    SvaraRadera
  4. Klippor alltså! Och hoppas jag inte stöter på Kraken :-)

    SvaraRadera