söndag 21 september 2014

Om vägar till förståelse


Förra helgen var vi ute på sköna, lugna äventyr och njöt. Under tiden kröp förkylningen fram och bekände färg. Nåväl, ”varenda människa” är förkyld – inget att klaga över. Den här helgen känns den av i form av ont i bihålorna – så några äventyr ut i världen har det inte blivit. Det gör inget – jag trivs hemma också!

Men så är det ju Fototriss igen. Vägar är temat. Specificerat genom länk till Wikipedia, minsann. Men … jag kan ju inte låta bli att klicka mig vidare – aldrig nöjd – och fann Wiktionary skriver on ytterligare två definitioner.

Jag tänker på vägar till förståelse – kanske som ett resultat av veckans alla diskussioner på nätet (och precis över allt annars) efter valet.



En väg till förståelse är ju utbildning.
När jag var ung så tänkte jag nog mest att utbildning i ett ämne handlade om att lära sig så mycket som möjligt i den fråga man var intresserad av – inte osant i sig – men jag har ju med åren också lärt mig att det handlar minst lika mycket om att lära sig om hur andra tänker, om det motsatta och alla nyanser däremellan. Det handlar om att ifrågasätta, inte bara andras åsikter utan även de egna, många gånger förutfattade, meningarna.



Jag har också lärt mig att sagor inte är för barn. Inte bara. Sagor är allegorier. De berättar, många gånger, något om livet, och om hur det är att vara människa, på ett sådant sätt vi kan ta oss till det – för att det inte direkt ser ut att handla om oss – vilket kanske annars hade varit mycket obehagligt.



Det är när vi möts och är nyfikna på varandra, pratar med varandra, som vi kan lära oss förstå varandra. Vi blir medmänniskor. Det är i mötet med andra vi blir människor fullt ut.



Eftersom jag är jag väldigt långt utanför det sagda ämnet länkar jag inte till mig på Fototriss sida, men gå gärna in där och se vägar som tolkats enligt uppgift!







10 kommentarer:

  1. Fina kloka tankar, du berör ämnet.

    SvaraRadera
  2. Skön läsning och som alltid intressanta tankar. Tänker på hur viktigt det är att hämta kunskap/information från fler källor än en.
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag hänger med hela vägen i dina tankar, inte så att jag misstycker men inser min begränsning. :) Många klokheter snappar jag dock upp. Sagor, och inte bara sagor utan berättelser öht, lär oss hur det är att vara människa. De är också ett viktigtt verktyg för att förändra världen. En av mina litterära "idoler" Chimamanda Ngozi Adichie har sagt: "Many stories matter. Stories have been used to dispossess and to malign. But stories can also be used to empower, and to humanize. Stories can break the dignity of a people. But stories can also repair that broken dignity./.../The single story creates stereotypes, and the problem with stereotypes is not that they are untrue, but that they are incomplete. They make one story become the only story.”

    SvaraRadera
  4. Alltså
    1. Du borde helt klart länkat, även annorlunda tolkningar ska synas och därmed läsas.

    2. Hade nog förstått ditt bra inlägg om inte Pumita hade krånglat till det så förbaskat. Tror hon/du att jag är filosof eller Einstein;-)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig nyfikenbild;-)
    I mitt arbete har jag sett mycket av
    människan som jag har svårt att förstå
    Ha en skön kväll, här åskar det för fullt

    SvaraRadera
  6. Man lär sig hela livet, och det fattar man med åren :) Bra och fint skrivet!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar dina vägar och visst är det så att kunskap inte bara handlar om att kunna allt om ett ämne utan även om att analysera, ifrågasätta, ändra sig och hitta nya vägar inom sin kunskap!

    SvaraRadera
  8. Åh, det här är ju en jättebra triss, klart att du ska länka! Vad är det som säger att det här är fel tolkning? Jag gillar den skarpt. Länka NU! :)

    SvaraRadera
  9. Vilken suverän tolkning! Så kloka ord! Och krya på dig, onda bihålor är inte kul. Fick lära mig efter förra resan att man ska ta nässpray med kortison.

    SvaraRadera
  10. Verkligen kloka funderingar, kan bara instämma! Krya på dig, hoppas förkylningen ger med sig snart!

    SvaraRadera