tisdag 7 oktober 2014

"Britt-Marie var här" av Fredrik Backman

Utgiven: 02-10-2014
Förlag: Partners in stories
ISBN: 9789198182002


(Jag skrev om inköpet, på bokmässan, HÄR!)

Britt-Marie, 63 år, är faktiskt inte passivt aggressiv. Det är bara det att smuts, repor och felaktigt organiserade besticklådor får henne att skrika på insidan. Hon har just lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan få finns i Borg, ett finanskrisdrabbat samhälle vid en väg där allt är nedlagt utom den ölstinkande pizzeria. Britt-Marie avskyr fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är inte början på en underbar vänskap.
Men när ungdomslaget i byn behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. När Britt-Marie dessutom blir utbjuden på dejt av en polis och bryter handleden i ett solarium finns det ingen återvändo.

Det är svårt att tycka illa om Britt-Marie – även om hon mest irriterar - en långt in i boken … eller, ja, i hela boken egentligen. Men Jag kommer på mig själv att läsa fortare och fortare för att jag vill veta hur det ska gå för henne. Man blir, sakta men säkert, sida efter sida, ett fan. 


Britt-Marie hittar en karta över Borg. En karta med en röd prick för "Du är här". Britt-Marie tycker om kartor:

"Ibland är det lättare att leva med att inte veta vem man är om man åtminstone vet var man är det."

En bok om människor. Om livet. Om att bry sig.


Du kan köpa den här, här eller här på svenska. Böckerna finns säkerligen på en massa andra ställen också förstås! Man kan säkert låna den på bibli
oteken också!







4 kommentarer:

  1. Den där måste jag absolut läsa :-))))

    SvaraRadera
  2. Tack Eva! Jag är fullkomligt medveten om att jag bara måste köpa den boken av Backman också. Har ju läst Ove, som jag inte gillade och Mormor-boken som jag inte heller var så förtjust i. Men författaren lyckas med något "suspend disbelief"-typ sätt att man bara kan "hatälska" hans böcker, som han ju verkligen hostar upp i rask fart.
    Japp, han skiljer sig iaf från alla andra författare...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, den verkar bra!=)

    SvaraRadera
  4. Gillar det här "Ibland är det lättare att leva med att inte veta vem man är om man åtminstone vet var man är det." Gillar boken också, ska bokas på bibblan.
    /Kiki

    SvaraRadera