söndag 12 oktober 2014

Nåbelpriset gick till ...



Nobelpriset i litteratur går till … Vem? Patrick Modiano?

Letar igenom hela (nåja) internet ... men ... Hmmm, det är inte mycket man hittar!
Konstaterar att det till och med är svårt att bli nyfiken - MEN, en bok är beställd!

Nåbelpriset däremot, gick i år till väl omtalade Margaret Atwood och Haruki Murakami!

Nåbelkommitténs motivering:Till Margaret Atwood för att slående, drabbande ha skildrat framtiden. Till Haruki Murakami för att sinnrikt ha skildrat det förunderliga. Till två författarskap som visar att realism har en viktig plats inom det fantastiska, och det fantastiska har en viktig plats i verkligheten.




En del Litteraturpris är liksom bättre än andra. Jag vet. Det är svårt att slå Nåbelpriset. Se på deras imponerande lista av vinnare genom tiderna HÄR. Man vet ju till och med vilka de är! Härligt! Men hur kan det bli så? Jo, när folket (du vet, sådana som du och jag :)) röstar på vad de gillar så …

Har läst Murakami - en av böckerna skrev jag om HÄR - men inte Atwood. Det får jag råda bot på! Någon som läst något av henne och kan rekommendera?







8 kommentarer:

  1. Hade inte hört talas om någon av pristagarna. Oooops, jag vet! Förstår inte riktigt på vilka grunder de väljs, för under alla dessa år har jag aldrig känt igen någon. Ooooops...
    Å varför blev det Nåbel hos dig? Något fyndigt från din sida som min IQ inte klarar av eller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tjockare texten i mina inlägg är alltid länkar :) Så man kan klicka sig till Nåbelprisets hemsida och finna att det är något som SciFi-Bokhandeln i Malmö håller på med - som en sorts motvikt. Och författarna får man fram genom att vi, vemsomhelst, får rösta. Folkets val, liksom!

      Radera
  2. Svar: Tack för den infon Eva! Det enda jag visste där var väl att dina länkar ÄR feta;-) Problemet är att om jag kommenterar med mobilen så klicka jag inte på länkarna, men nu framför "riktiga" datorn gör jag det.
    Å det där med SciFi bokhandeln i Malmö visste jag inte heller. Tack:-)

    PS. Det finns kanske hopp även om min allmänbildning om man säger så;-) DS.

    SvaraRadera
  3. Men man kan väl vara värd nobels pris fast man inte redan är berömd och läst som Läckberg. Tycker nog att det är bra, mycket, att akademin lyfter fram författarskap oberoende av popularitet och politik. Basta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller faktiskt med dig - men listan var lång och flera andra (mer eller mindre okända) hoppades jag på ... och det fick jag. Dubbelbasta! ;)

      Radera
  4. Två Modiano har jag läst som jag skrev innan men inget jag stoltserar med för så bra koll på Nobelkandidater har jag inte. Snubblade över dem på bibblan för ett år sedan, typ, och tyckte att de var bra. Murakami har jag inte läst (än) men Atwoods Oryx och Crake var helt OK. Kanske inte riktigt min genre men läsvärd. Tänker läsa Cat´s eye också. Läste förresten ut Älskade Elijah av Christie Watson idag och känner mig alldeles tom. Mycket känslor i den boken som kommer att dröja kvar länge. Kanske ngt för dig.

    SV: Vilken Modiano blev det för din del? Inte för att jag har superkoll på Malala, boken har jag läst förstås, men hennes förehavanden iö. Tydligt är att hon inte är en "vanlig" tonåring men hon kanske behöver vara det också. Det har varit lugnare kring henne men nu ökar det säkerligen igen och jag undrar om det är så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av Modiano blir det "Lilla smycket" - gick på "mest omtalade" ... tråkigt, jag vet - men när man inte har något annat att gå på ;)
      Malalas bok ... hmmmm... tog mig inte igenom den - fann den ...tja, vad ska man säga - INTE skriven av henne? Tråkig? Säkerligen informativ - men mitt intresse orkade inte igenom hela.
      Kanske blir det mer livat kring henne nu. Kanske är det inte bra för henne - men det kan vara bra för det hon "slåss" för - utbildning!
      Älskade Elijah ligger i önskelistan!
      Tack för Atwood-tips :)

      Radera
  5. SV: Bra val av Modiano, Lilla smycket. Den jag gillade mest av de två jag läst. Den andra är Nattens gräs.

    Absolut, det är viktigt att lyfta betydelsen av utbildning, superviktigt! Jag läste boken mest för att sätta mig in i hur livet ter sig för en flicka i Swatdalen. Mycket intressant bok, men inte speciellt välskriven. Och precis som du säger, känns inte som att det är "hennes ord".

    SvaraRadera