fredag 2 januari 2015

2014 års bokskörd


Det blev några böcker lästa under 2014 och en bråkdel av dem skrev jag om här på bloggen - men här nedan kommer hela listan. Fetstilade boktitlar är länkade till blogginlägg jag gjort om dem. Siffran efter författaren är det "betyg" jag gav den - högsta betyg är 5. Några böcker har bara ett streck, de kunde jag inte betygsätta (även om jag har mage att tycka i siffror om andra - nåja ;)) - för en del böcker bara ÄR.



KÄRLEK VÄNSKAP HAT av Alice Munro   2
the end of your life bookclub av Will Schwalbe   2
När gud var en kanin av Sarah Winman   4
To Kill a Mockingbird av Harper Lee   4
De blå skorna (novell) av Linda Olsson   4
The Greatest Gift av Ann Voskamp   4
Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón   4
Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski   3
The Rosie Project av Graeme Simsion   3
Det sällsamma fallet Benjamin Button (novell) av F. Scott Fitzgerald   1
Man undrar av Jostein Gaarder & Akin Dûzakin   3
ru av Kim Thúy   5
Out of solitude av Henri J.M. Nouwen   4
Vi kom över havet av Julie Otsuka   3
Sent i november av Tove Jansson   5
Så här gör jag av Bodil Malmsten   3
Köpmannen i Venedig William av Shakespeare   -
Tell the wolves I’m home av Carol Rifka Brunt   5
Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagerkrantz   -
Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist   3
Kvinnan som gick till sängs i ett år av Sue Townsend   1
Röd måne av Elisabet Nemert   4
Det osynliga barnet av Tove Jansson   5
Major Pettigrews sista chans av Helen Simonson   3
Flickan med glasfötterna av Ali Shaw   0
Trollkarlens hatt av Tove Jansson   4
Stenträdet av Stefan Einhorn   2
Odd och frostjättarna av Neil Gaiman   4
Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson   4
Pojken som svävade av John Boyne   4
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs   4
Bibelberättelser för barn i norden   4
Kometen kommer av Tove Jansson   4
Muminpappans memoarer av Tove Jansson   4
Aldrig våld! av Astrid Lindgren   -
Norwegian wood av Haruki Murakami   3
Hollow city av Ransom Riggs   4
Pojken som sprang bort av John Boyne   2
Dem tomma stolen av J.K. Rowlings   1
The God of small things av Arundhati Roy   1
Vi möts igen av Laurie Frankel   3
Farlig midsommar av Tove Jansson   3
Trollvinter av Tove Jansson   3
Doktor Murkes samlade tystnad av Heinrich Böll   3
Pappan och havet av Tove Jansson   2
Sommarboken av Tove Jansson   4
The fault in our stars av John Green   4
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman   4
The Wise Man’s Fear av Patrick Rothfuss   5
För alltid vi två - så det så av Guus Kuijer   1
finding spiritual whitespace av Bonnie Gray   3
Pojken i randig pyjamas av John Boyne   5
Namnsdagsflickan av Kristoffer Leander   1
Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford   4
Little Bee av Chris Cleave   2
Drömbokhandeln av Laurence Cossie   3
Breakfast of champions av Kurt Vonnegut   3
Forests of the heart av Charles de Lint   4
The Long Earth av Terry Pratchett  & Stephen Baxter   4
Making History av Stephen Fry   4
The Heart is a Lonely Hunter av Carson McCullers   3
Some kind of Fairy Tale av Graham Joyce   3
Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafon   4
Min pappa av Ann-Christine Ester Roxberg   4
Mitt liv som pingvin av Katarina Mazetti   3
Tusen strålande solar av Khaled Hossein   4
De förlorade barnen (Fakta/reportage) av Jens Mikkelsen  & Katia Wagner   4
Slakthus 5 av Kurt Vonnegut   3
Livets stråle av Michail Bulgakov   3
En löjlig människas dröm av Fjodor Dostojevskij   5
Något att hoppas på av Per Arne Dahl   4
Skipping Christmas av John Grisham   2
Britt-Marie var här av Fredrik Backman   3
Aristotle and Dante discover the Secrets of the universe av Benjamin Alire Saenz   5
Sophies historia av Jojo Moyes   3
I heard the owl call my name av Margaret Craven   4
Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström   4
The Long war av Terry Pratchett & Stephen Baxter   2
Grimm Tales for young and old av Philip Pullman   4
Mrs Sinclair´s Suitcase av Louise Walters   3
The Slow regard of silent things av Patrick Rothfuss   4
Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom   2
Lilla Smycket av Patrick Modiano   1
How to build a Girl av Caitlin Moran   1
Where Angels Fear to Tread av E. M. Forster   2
Letters from father Christmas av J. R. R. Tolkien   -
Christmas at Rosie Hopkins’ Sweetshop av Jenny Colgan   4
A Christmas carol av Dickens   4
We were liars av e. lockhart   3
The strange and beautiful sorrows of ava lavender av Leslye Walton   2
Fästmön av Anton Tjechov   4
My true love gave to me – Twelve holiday stories   4











11 kommentarer:

  1. Pojken i randig pyjamas skulle jag vilja läsa, har hört en hel del gott om den.
    Filmen har vi missat också, är ju dåliga på att tanka hem å så.
    Och så ser jag att du har gillat Tove Janssons berättelser om mina älskade mumintroll...

    Tjingelingen från Rantamor, vilken flitig bokläsare du är.

    SvaraRadera
  2. Härligt många böcker har du hunnit med! Vissa tycker vi lika om (son Button och Ru) och andra inte alls (som Kvinnan som gick till sängs ett år)...

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket böcker du har läst! Helt fantastiskt. Det är så berikande att läsa. Önskar att jag läste mer. Blir så pigg på kvällen om jag läser böcker så då kan jag inte somna och på dagarna tar jag mig aldrig tid så jag läser oftast bara på semestern.
    Vilken gullig klocka med blommor!
    God fortsättning på 2015!

    SvaraRadera
  4. Det var många böcker som du läst. Har du räknat sidorna? Jag ser att förutom en enda har bara Tove Janssonböckerna fått en femma. Kanske ska jag läsa om dem istället för att gå till biblioteket i morgon och låna deckare?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, du får allt titta igen :) Två Tove Jansson och SEX andra böcker har fått femmor! Men, visst, Jansson böcker kan man allt läsa om ... och om ... och om ;)

      Radera
  5. Där ligger man i lä... frågan om jag läst så många "hela" böcker i mitt liv :)

    SvaraRadera
  6. Jag undrar i mitt stilla sinne om du har magiskt långa dygn-för hur hinner du? Jobbar heltid, lever ett samboliv, lagar mat, bloggar, fotograferar och en massa annat, nä, jag får inte ihop det :-) Men det gör du ju uppenbarligen. Du är fantastisk, på att läsa och på att recensera! God fortsättning!

    SvaraRadera
  7. WOW! Grattis till så många lästa böcker!

    SvaraRadera
  8. Oj, vad många böcker du har läst.

    SvaraRadera
  9. Imponerande hur många böcker du läst.. 1 bok blev det för min del 2014

    SvaraRadera
  10. Eftersom vi verkar gilla samma typer av böcker är denna lista med betyg ovärderlig för mig....så mängder tack till Dig.
    /Kiki

    SvaraRadera