torsdag 29 januari 2015

Ljudbokhjälp sökes!


Böcker! Det är en passion. Världar att ta till sig i precis den takt man vill och hinner med. Skön avkoppling. Pappersböcker. Det har liksom varit halva grejen det där med en pappersbok - gärna snygg, med sköna sidor och snygg text - och doften av en ny bok ... Nej, jag sa inte att jag hade någon måtta på passionen ;) Och alla snygga bokmärken ... som jag inte har, men gillar. Kolla på det här:


Man kan köpa dem HÄR! ... men det ska jag inte :) Drömma får man dock!

Men, så till saken. Ljudböcker. Nu är jag snart klar med de fem delarna i trilogin (jo, jag vet - men det ÄR så) "Hitchhikers Guide to the Galaxy"  - som jag lyssnat på i bilen. 
En gång på stenåldern läste jag dem tre första delarna - och nu var det dags för alla fem. Den sjätte, And another thing ... skriven av Eoin Colfer, väntar i bokhyllan på att bli läst.

Men vad ska jag lyssna till nu? Köpa ljudböcker blir lite dyrt (även om jag gärna vill äga mina böcker *suckar över extravagansen*), och ladda hem.. man SKA ju inte - så jag funderar på Storytel:


Någon som har erfarenhet av dem? Lyssna på hur mycket böcker som helst för 169:- i månaden. Låter ju bra (excuse the pun) men ÄR det så bra? Hinner man lyssna för hela pengen (sa hon snålt och tänkte på att en pocket bara kostar 49 spänn - typ). Finns det andra som är bättre? Det är bara ett par bilresor kvar på min bok - nöden är nära! Hjälp!









7 kommentarer:

  1. Kolla på ditt närmsta bibliotek. De flesta har nu så du kan ladda ner böcker gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så långt tänkte jag inte ens - ett bevis på att jag inte sprungit ner biblioteket det senaste, kanske ;)

      Radera
  2. Medan du bestämmer dig kan du ju lyssna på Radioföljetongen från Sveriges Radio som pod. Helt gratis. :)

    SvaraRadera
  3. Jag läser bara vanliga böcker. Har svårt att koncentrera mig på mer än en sak i taget. Aldrig radion på i bilen för den sakens skull.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Allt du skriver om "känslan" för en bok är ju såååå sant. Känner precis som du. Inget slår pappersböcker, så är det bara. Å trots att jag faktiskt producerar e-böcker på jobbet (också) så är det liksom ingen känsla i dom. Nope.
    Ljudböcker har jag ingen erfarenhet alls av, men storytel är känd och fått positiv kritik på ett antal bloggar.
    Å just ja, bibliotek finns det ju också som Kajsa skriver. Har faktiskt aldrig lånat en bok på biblan = har troligen varit där lika frekvent som du ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag fixar inte ljudböcker så jag har inte testat. Jag är extremt visuell, mitt minne bygger på det jag ser och väldigt lite på det jag hör. Jag kan lätt minnas saker långt bak i tiden bara genom att föreställa mig platsen jag var på. Så att läsa böcker funkar finfint, för då hänger jag upp minnet på orden jag ser, men att lyssna, då går det bokstavligen in genom ena örat och ut genom det andra så i nästa kapitel fattar jag inte vilken någon av karaktärerna är, de är ständigt nya för mig... Men om du lyssnar på sjätte boken får du gärna berätta om det var värt det. Jag älskar alla fem galaxböckerna och har inte vågat sexan...

    SvaraRadera