söndag 1 februari 2015

Stanna kvar och ge dig av av John Boyne


Originaltitel: Stay where you are and then leave
Svensk titel:
Stanna kvar och ge dig av
Författare: John Boyne
Utgiven:
2014-07
Förlag: B Wahlströms
ISBN:
9789132163524
Genre: Allmän skönlitteratur, Historiska berättelser, Läs-nivå från 9 år

Alfie är bara fem år när första världskriget bryter ut och hans pappa tar värvning i armén. Fyra år senare har pappan fortfarande inte kommit hem och breven slutade komma för länge sedan. Alfies mamma säger att pappan är på ett hemligt uppdrag, men Alfie tvivlar på den historien. Samtidigt fortsätter livet i London. Alfies mamma tvingas jobba dubbelt för att ha råd med mat och Alfie börjar arbeta som skoputsare för att hjälpa till. En dag när han putsar skor på en tågstation får han syn på sin pappas namn på ett papper som tillhör en arméläkare. Förvirrad och upprymd inser Alfie att hans pappa befinner sig på ett sjukhus i närheten, där chockskadade soldater behandlas. Alfie beslutar sig för att rädda sin pappa från det hemska stället och göra allt han kan för att familjen ska bli hel igen.

John Boyne är ett exempel på författare som hittar in i både vuxna och barn med sina enkla ord. Universella sanningar är enkla. Oftast. Många sanningar kan se olika ut för olika personer – men en del är universella och utan åldersbegränsning – och John Boyne kan förmedla dem.

“It's a big world, isn't it?' said Georgie. ’Do you think they hate each other on other planets too?” 

John Boyne skriver barnböcker (Pojken i randig pyjamas, Pojken som svävade, m.fl.). 

Varje bok jag läser av honom får mig att undra över kategoriseringen av litteratur. Det är lätt att tänka att en barnbok bara är för barn och att YA- böcker bara är för ungdomar (Young Adults).
Det finns en tendens i bokvärlden att nedvärdera YA och barnlitteratur. YA mest – för barnlitteratur är ändå viktigt för uppbyggandet av barns litterära intresse (ni här själva hur fint det låter). 

Kanske är det för att jag jobbar med barn och ungdomar som jag finner att jag läser en hel del litteratur som tillhör de åldersgrupperna. Men jag vill ändå tänka att jag väljer att läsa dem för att det är bra böcker. Rätt och slätt. Alla genrer kan bjuda på böcker som talar till det innersta - som förmedlar en känsla av gemenskap och känslomässig koppling.
Barn- och ungdomslitteratur gör det oftast på ett opretentiöst sätt. Här finns inte lika högtravande kritiker (min alldeles egna fördom som jag här bjuder på) att ”komma förbi”. Låter jag bitter och grym? Kanske – men det är inte menat att låta på något speciellt sätt. Vad jag vill är att lyfta tanken att ALL bra litteratur är, just, bra litteratur - även om det ser olika ut för olika individer. Som barn kan man inte läsa Odyssén kanske – men som vuxen kan man verkligen läsa Tove Janssons barnböcker – eller John Boynes - eller någon annan författare som skriver för barn eller YA.

I den här boken har John Boyne återigen beskrivit det svåra så enkelt att det går rätt in utan att behöva gå genom uppbyggandet av detaljerat beskrivna hemska händelser. Man förstår hur hemskt det är ändå. Kanske är det, det stilla förståendet som gör att det verkligen går in. Vi har färre filter för dem. De enkla orden. Det underförstådda – att du som läsare också vet hur det kan kännas när något är hemskt och den varma omsorgen om karaktärerna …

Jo, jag rekommenderar den. Varmt.

Den finns att köpa HÄR (HÄR är den engelska häftade versionen som jag läste – men med ett annat omslag), HÄR och HÄR. Man kan säkert låna den på biblioteken också.









3 kommentarer:

  1. Som du brukar skriva hos mig - inte mitt genre;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det har "brukar" jag väl ändå inte skriva :) SÅ ofta skriver du inte om böcker!
      Men -det är väl tur att inte alla gillar samma - det hade ju varit för tråkigt!

      Radera
  2. SV: Jo...det kommer göra susen...hoppas jag ;)

    Trevlig afton på dig

    SvaraRadera