fredag 1 maj 2015

Böcker jag läst i april


Det har skett en omprioritering i mitt liv de senaste åren. Här städas mindre (för att det inte behövs städas så mycket som jag alltid trott att man måste - en process som tagit år, verkligen ÅR #pedantiskmamma) och det läses mer böcker! 


Läsa böcker har alltid varit min favoritsyssla, men människor i min närhet har inte alltid förstått glädjen i det och påpekat hur det inte är att ”göra något” och att det inte leder någonvart. Där ser man hur mycket de visste! ;)

April innebar 13 böcker – nästan 14, men den fjortonde läste jag ju ut idag och, se på sjutton, det är redan maj (Hur gick det till? På riktigt?)!

Så, här kommer de alltså - böckerna lästa under april (klickar man på titlarna kommer man till Adlibris - inte för att jag är sponsrad, utan för att det är där jag handlar mest (men Book Depository ligger inte långt efter numera) ... och för att ni kanske vill läsa vad det faktiskt står att boken handlar om ;)):

Sommarboken av Emylia Hall
Medan jag läste boken var jag uppslukad och tyckte om sättet den var skriven på. Men häromdagen när jag fick frågan om jag läst den kunde jag för mitt liv inte komma på vad den handlade om (men det kom till mig – senare på dagen).
När jag betygsatte den gav jag den en 4 och det får stå kvar. Men – borde man inte komma ihåg den om den nu var så bra?

I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson
Linda Olssons böcker är bra. Jag gillar den lite vemodiga känslan i dem. Vanligtvis. Den här? Jo, jag gav den en trea – det var inte någon svårläst bok och ämnet depression är ju alltid aktuellt och fascinerande i sin förfärlighet – men den lutande inte åt högre betyg, snarare lägre.

Hold me closer – the Tiny Cooper Story av David Levithan
Har man bara läst Will Grayson, Will Grayson (som jag nämnde i förra månadens boklista, HÄR) först så är den här boken bra. Den är skriven som ett manuskript till den musikal som utspelar sig i Will Grayson, Will Grayson - en bra bok :) Utan att ha läst den kan nog Hold Me Closer verka lite obegriplig. Jag gav Hold me Closer en 3 av den anledningen!

Fangirl av Rainbow Rowell
Ännu en bok som var bra medan jag läste den men som inte gav några bestående intryck (eller men heller för den delen) Den var så pass underhållande i läsande stund att jag gav den en 4 i betyg.

Feminism och kyrkan av Linda Mattebo
Handlar om precis vad titeln säger. Pekar på självklarheter som en del inte kan ta till sig. En bok för oss som redan har tänket – vet inte om den upplyser de som behöver upplysas, men jag gillar den. En 4:a!

Pärlor för livet – frälsarkransen av Johan Dalman
En av de bästa böckerna kring Frälsarkransen (som jag nämnde HÄR och lovat skriva med om men inte hunnit *skäms lite*) som jag någonsin läst (och då är det några stycken ska ni veta). Inte en enda gång i hela boken hänvisas det till Gud som Han! Bara det! Mycket annat var också enkelt och skönt, genomtänkt och fritt från ”kyrkiska” så den får en 5:a i betyg.

Playlist for the dead av Michelle Falkoff Audiobook
Självmord och en kryptisk spellista som ska innehålla svaren en kompis behöver, intriger och människoöden – tillräckligt allmänmänskligt upplysande för att få en 4. Jag drog ut på bilturerna lite extra för att kunna avsluta där det inte var som mest funderingar.

The Bees av Laline Paull
Det här är ännu en av böckerna som kommit från prenumerationen hos The English Bookshop (som jag inser att jag tjatar om – men, är något bra så är det). När jag nu läser min lista på Goodreads och ser att jag bara gav den en 3:a blir jag fundersam över hur jag betygsätter mina böcker egentligen – den här återkommer jag till i mina funderingar lite nu och då. Kanske ska jag inte betygsätta omedelbart ;)

Introvert – den tysta revolutionen av Linus Jonkman
Mycket Aha! Både för egen del och för verkliga introverta i min omgivning. Gav den dock bara en trea då det är helt klart att den inte är helt neutral i sina omdömen. Inte mindre intressant för det.

The Girl who circumnavigated fairyland in a ship of her own making av Catherynne M. Valente
Saga som jag gillade skarpt! Den är den första boken i vad som nu är en serie på 4. Kanske blir det fler – jag hittar inget om det! Som sagt; saga. Den gamla hederliga varianten med otäckingar och abstrakta varelser och händelser. Ser fram emot att läsa nästa!

The Martian av Andy Weir
Den här boken är nu så omskriven att jag inte tror någon som gillar böcker lyckats missa den. Nu ska den ju bli film också! Ett bra exempel på att man inte ska ge upp en bra idé. Författaren gav ut den själv till en början, för inget förlag ville ta i den … men hoppsan vad de inte visste att den skulle bli populär.
Jag gillar den så pass att den får toppbetyg. Den torra humorn är klockren. Andy Weir får mig att läsa tekniska beskrivningar och krångliga förklaringar om hur grejer fungerar på mars så att jag tror att jag begriper. Fantastiskt! 
Finns även på svenska!

Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn
Nja. Väldigt omskriven YA. Men; Nja. En 2:a.


Reasons to stay alive av Matt Haig
Den här boken skulle kunna rädda liv. Faktiskt. Att få depression beskriven för sig av någon som varit där - det är ju som att få en vän, en vän som vet att alla som varit där ser olika saker. En vän som också vet hur man tar sig därifrån och att man inte behöver vara rädd för att man inte hittar ut på direkten! Varmt rekommenderad! En 4:a … men bra nära en 5:a!

Jag citerade en hel lista ur den här boken HÄR!



 

 




Man kan säkert låna den på biblioteken också.


10 kommentarer:

  1. Att det inte leder någonvart...inte för de som inte håller på med det. Har också olika perioder med olika prioriteringar; tycker det ingår i livet.

    SvaraRadera
  2. Med andra ord läser du ut en bok på drygt två dagar. Inte illa! Det kan jg lyckas med under sommaren, liggandes på balkongen, men inte under vintern/våren. Tycker det är mysigare att läsa i solen än i soffan faktiskt.

    Städning är totalt överreklamerad, det finns betydligt vettigare och mindre produktiva saker att hålla på med än att hålla rent i sisådär fem minuter. Inte värt besväret, inte bra för ryggen heller;-)

    SvaraRadera
  3. Har inte haft ro att läsa böcker på ett tag nu. Jag som gick med i en läsutmaning! Men det blir bättre precis som Bp skriver när det blir sol och varmt. Blir sugen på Linda Olssons bok. Gillar hennes böcker,

    SvaraRadera
  4. De som inte tycker att läsning leder nånstans är fattiga på riktigt.

    Tyvärr har jag lyckats flytta ihop med en sån person. Men han har dyslexi och har aldrig förstått tjusningen med att försvinna bort i en annan värld. Ibland kan det komma kommentarer men jag bryr mig inte. Barnen har iallafall förstått det där med att läsa även om sonen inte gör det så mycket som jag kanske skulle önska.

    SvaraRadera
  5. Snacka om att "Starkt berörande, Dalademokraten" förstörde hela det vackra bokomslaget med koltrasten ...
    Jag tror att jag städar lika illa som jag läser, en skillnad är dock att jag läser när jag är på semester och då städar jag inte ett dugg!

    SvaraRadera
  6. Jag är helt begeistrad i din läskonst. Din läslista är min lag, det är den jag plockar boktips ifrån...tipsade min mor om dig, hon plöjer en del böcker, speciellt nu när hon måste ta det lugnt efter en operation.
    /Kiki

    SvaraRadera
  7. Oj...där ligger jag efter...blir ju mest talböcker här...har en halv hårddisk med böcker av olika slag.
    Men sen jag skaffade läsglasögon i förra månaden eller vad det nu var så har jag faktiskt kikat på en och annan bok.
    Men livet...och framförallt jobbet tar så mycket energi och tid att detta med att få ro för böcker knappt existerar.
    Men snart är det väl semester..då blir det en och annan bok i pappersformat...jag lovar.

    Städa?
    Nä fy ;)

    SvaraRadera
  8. Oj, så många böcker du läst!
    Inte leder någon vart?! Min farfar och hans syster som inte knappt hade någon skolgång alls och kom från en familj som inte hade råd att köpa böcker eller skor till barnen läste jämnt som vuxna. Och när det gäller allmänbildning om ALLT fanns det inte många som kunde slå dem. Deras liv berikades och de såg fler nyanser i tillvaron än många. Önskar att jag hade mer ro att sitta och läsa. Ha en skön lördag med en trevlig bok i handen!

    SvaraRadera
  9. Härligt och tack för den listan! Här fanns många godbitar att välja mellan. Visst är det underbart att kunna prioritera läsningen!

    SvaraRadera
  10. Det var många böcker du läst i april. Har inte läst en enda av dom. :)

    SvaraRadera