söndag 17 maj 2015

En smakebit på søndag: från författaren Matt Haig


Idag blir det en smakbit av en författares efterord, eller "note" (som det står) - och inte direkt ur en boks handling.
Jag har just börjat läsa Echo Boy av Matt Haig. Innan jag börjar läsa en bok så tittar jag i den för att se … ja, jag vet inte riktigt, om det finns överraskningar? :) Längst bak i den här boken finns A Note (and some acknowledgements) och där skriver författaren så här:

I never planned to write this book. In fact, I was really cross with myself when the idea first arrived in my head. You see, I write books for children and books for adults and this book seemed to be something in between. A book for teenagers, maybe, or for adults with an open mind. A “young adult” book, whatever that means. Personally I wish there was no labels on books. We don’t label our dreams – except into dreams and nightmares – so why label our written dreams?


En bra bok är en bra bok. Är det bara ok för vuxna att läsa barnböcker (exempelvis) om de är klassiker och heter (återigen exempelvis) Peter Pan eller Alice i Underlandet? 
Och YA, är det något det är ok att se ner på? Diskussionerna surrar på nätet och de gör mig lite ledsen då de går oftast ut på att nedklassa någon åldersgenre. Varför göra så? Kan man inte bara låta bli att läsa den genre man inte gillar (i mitt fall: kriminalare), oavsett? Så, bra skrivet av Matt Haig - tycker jag.

Vill ni ha citat ur Echo Boy finns det några HÄR!

Stephen Fry har sagt att Matt Haig is astounding – och det har han rätt i. Jag har skrivit om, och citerat Matt Haig HÄR (en tidigare smakbit), HÄR, HÄR och HÄR!

Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Se andras smakbitar för dagen HÄR!







22 kommentarer:

  1. Jag kan inte heller riktigt förstå behovet av att sätta (ålders)etiketter på allt. Man är ju liksom inte sin ålder, alla som är lika gamla är inte likadana.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Jag läser de böcker jag är intresserad av, oavsett vilken ålder eller genre det står att boken har. Ett tag skämdes jag över att jag gillade YA, men det gör jag inte längre.

    SvaraRadera
  3. ja, det där med att åldersindela böcker är ganska misslyckat. särskilt som man bär alla sina åldrar inom sig. tack för smakebiten! jag lägger Matt Haig på minnet!

    SvaraRadera
  4. Så klokt tänkt av Matt Haig! (och dig). :)
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  5. Jag funderar ofta på den där klassningen, senast när jag läste We were liars. Den känns inte alltid nödvändig.

    SvaraRadera
  6. Jag bryr mig inte så mycket om hur vilken ålderskategori boken tillhör :) Det viktiga är ju handlingen :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  7. Jeg kan være enig at det er rart å alltid skulle sette bøker i en bås. En god bok er en god bok!

    SvaraRadera
  8. Det är onödigt med åldersindelning om jag får tycka. Jag kan få lika mycket ut av en middlegrade-bok som av en tung, rysk klassiker. Alla är olika - oavsett ålder. Därför tycker jag vi ska få läsa precis vad vi vill utan att folk ska gnälla. Själv läser jag inte romanceböcker för jag gillar inte upplägget. Men jag ser inte ner på de som älskar dessa böcker. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  9. Eftersom jag läste Harry Potter serien ett antal gånger håller jag helt med dig om att böcker ska ite stoppas in i "åldersfack".
    Å Stephen Fry älskar jag! Följer du hans tv serie QI? En av det bästa och roligaste programmen jag vet!

    SvaraRadera
  10. Jag håller med dig! Jag läser det jag vill läsa och bryr mig inte om ålderskategorier. Vi är alla olika individer och jag kan bli så trött på alla fack och etiketter. Stephen Fry är underbar, har precis börjat lyssna på Harry Potter serien lästa av Fry! Matt Haig låter som en väldigt intressant person!

    SvaraRadera
  11. Matt Haig har jag hört talas om, men jag har inte läst något av honom... Tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Stort GRATTIS till vinsten i Fototriss förra veckan! Tänk såååååå rätt det kan bli - att du vann alltså:-) Hoppas du klickar hem nå't roligt som du presenterar på bloggen sedan!

    SvaraRadera
  13. Nej, jag förstår inte alls varför böcker ska ålderskategoriseras. Men än värre tycker jag de här människorna som fördömer vuxna som läser YA och tycker att det är helt förkastligt. Personligen tycker jag det är mer förkastligt att försöka styra vad andra människor läser...

    SvaraRadera
  14. Det låter ju som en förnuftig författare.

    SvaraRadera
  15. Det har funnits stunder, några ivarjefall, den senaste tiden då jag kännt att något fattas mig – det är den där braiga boken. Måste ta mig i örat och låna en av dina frestande tips.
    /kiki

    SvaraRadera
  16. Matt Haig har et godt poeng når det gjelder aldersgrupper. Bare fordi en bok er for barn eller fjortiser betyr ikke at det er dårlig litteratur. Og å dele inn bøker etter kjønn som "kvinnelitteratur" vs. "litteratur" synes jeg er idiotisk. Men jeg forbeholder meg retten til å rynke på nesa av "masseproduserte" bøker, av typen kioskromaner/føjletonger ;)

    Leste "Tilhører Mr. Cave" for fem år siden, så det er kanskje på tide å fornye bekjentskap med Haig :)

    SvaraRadera