söndag 3 maj 2015

En smakebit på søndag: The Testament of Mary


Om boken som jag ska ge en smakbit ur kan man läsa:
The Testament of Mary tells the story of a cataclysmic event which led to an overpowering grief. For Mary, her son has been lost to the world, and now, living in exile and in fear, she tries to piece together the memories of the events that led to her son's brutal death. To her he was a vulnerable figure, surrounded by men who could not be trusted, living in a time of turmoil and change. As her life and her suffering begin to acquire the resonance of myth, Mary struggles to break the silence surrounding what she knows to have happened. In her effort to tell the truth in all its gnarled complexity, she slowly emerges as a figure of immense moral stature as well as a woman from history rendered now as fully human.
Och här kommer smakbiten, ur The Testament of Mary av Colm Tóibín:
I like it that they feed me and pay for my clothes and protect me. And in return I will do for them what I can, but no more than that. Just as I cannot breathe the breath of another or help the heart of someone else to beat or their bones not to weaken or their flesh not to shrivel, I cannot say more than I can say. And I know how deeply this disturbs them, and it would make me smile, this earnest need for foolish anecdote or sharp simple patterns in the story of what happened to us all, except that I have forgotten how to smile.

Om du klickar på omslagsbilden kommer du till Goodreads sida om boken! 

Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Se andras smakbitar för dagen HÄR!






18 kommentarer:

  1. Verkar som en intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Ska jag alltså tolka detta som att det är Jungfru Marias berättelse? Mycket intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst av Colm Tóibín, och jag ångrar att jag inte köpte den bok som de hade på Myrorna. Tack för smakbiten :-)

    SvaraRadera
  4. Ja den har jag ju faktiskt läst. Mycket speciell, annorlunda, men själv tyckte jag om den. Önskar dig en fortsatt fin söndag! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, har aldrig hört talas om boken tidigare.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Är det jungfru Maras historia?

    SvaraRadera
  7. Fint omslag! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Har inte läst den, men jag gillar genren. Är mycket förtjust i Marianne Fredrikssons böcker, som ger ett annorlunda perspektiv på de bibliska berättelserna.

    SvaraRadera
  9. står på min låååånga läslista! tack för smakbiten

    SvaraRadera
  10. Intressant att få ett litet smakprov av boken. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  11. Hrrrrrmmmmmhhhhh. Men der var många av dina läsare som läst boken, vilket förvånar mig lite, eller nej, det gör det nog inte...

    SvaraRadera
  12. Denna vill jag nog ge mig på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Fint omslag. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  14. Låter intressant, hamnar nog på den oändligt långa läslistan, tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
  15. Det er spennende og interessant å lese historier om personene rundt Jesus. Spesielt om kvinnene. Flere - som Fredriksson og Tünstrøm - har skrevet gode bøker med dette som tema.
    Jeg skal komme tilbake hit og se hva du synes om boka før jeg bestemmer meg for om jeg vil lese denne :)

    SvaraRadera
  16. Har nog inte hört talas om den här tidigare. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  17. Interessant. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera