tisdag 5 maj 2015

Station Eleven av Emily St. John Mandel


Originaltitel: Station Eleven
Författare: Emily St. John Mandel
Utgiven: 2015-04
Förlag: Pan Macmillan
ISBN: 9781447268970
Genre: Modern & samtida skönlitteratur

What was lost in the collapse: almost everything, almost everyone, but there is still such beauty. One snowy night in Toronto famous actor Arthur Leander dies on stage whilst performing the role of a lifetime. That same evening a deadly virus touches down in North America. The world will never be the same again. Twenty years later Kirsten, an actress in the Travelling Symphony, performs Shakespeare in the settlements that have grown up since the collapse. But then her newly hopeful world is threatened. If civilization was lost, what would you preserve? And how far would you go to protect it?


99 % av jordens befolkning slås ut. Allt stannar.

“No more Internet. No more social media, no more scrolling through litanies of dreams and nervous hopes and photographs of lunches, cries for help and expressions of contentment and relationship-status updates with heart icons whole or broken, plans to meet up later, pleas, complaints, desires, pictures of babies dressed as bears or peppers for Halloween. No more reading and commenting on the lives of others, and in so doing, feeling slightly less alone in the room. No more avatars.”

I boktub-världen (youtubes book-vloggar) och på bokbloggar pratar man många, långa, överdrivna ord om många böcker. Det har jag lärt mig ta med en nypa salt – just de recensionerna alltså. Böckerna behöver inte vara bra för det – men det går mode i allt – även vilka böcker man ska läsa. 
Den här boken, däremot, har bara nämnts i positiva ordalag i mängder av bloggar och vloggar. Inga hyperfantastiskt långa meningar, fladdrande händer eller himlande med ögon. Men den har nämnts – ofta! 

Nu har jag läst den. 

Den är bra. SÅ bra. 

Det är inte många böcker jag läser utan att kolla hur långt jag kommit sidantal, om jag är halvvägs eller om det är en tredjedel eller fjärdedel kvar. Och när jag INTE hakar upp mig på sidantalet – då vet man; jag är fast. På riktigt.

Boken hoppar lite mellan före, under och efter katastrofen, men på ett naturligtvis – på ställen där det känns naturligt med en tillbakablick av en eller annan anledning.

Persongalleriet är rikt. Det finns alla sorter, och det blir spännande att fundera på vilka personliga drag som blir starkast när livets sätts på prov med överlevnad som pris.

Det är ingen snabb action-bok – den handlar ju trots allt om hur det är efter katastrofen (mestadels) men den är inte på minsta vis utan händelser och moment som för berättelsen framåt.

Varmt rekommenderad.

Kanske kan vi få den på svenska så småningom?

Du kan köpa den här, här eller här på Engelska. Böckerna finns säkerligen på en massa andra ställen också!


Man kan säkert låna den på biblioteken också.




4 kommentarer:

  1. Låter som en bok i min smak där en yngre Bruce Willis och en Sigourney Weaver borde göra filmrollerna.
    Åsså lärde jag mig ett nytt ord - vloggar... Aldrig hört talas om. Hänger inte ett dugg med ser jag...

    SvaraRadera
  2. Den boken kommer jag att köpa direkt när den kommer på svenska.
    Just nu läser jag en annan bra bok "Himmelsdalen" av Marie Hermansson......jag orkar faktiskt hålla mej vaken ett bra tag efter jag lagt mej på grund av den! :)

    SvaraRadera
  3. Okej, den tror jag både jag och min sambo kan falla för. Skall kollas in.
    Intressanta ord, som inte jag heller hört tidigare.
    /Kiki

    SvaraRadera
  4. blev väldigt sugen! ska nog beställa den på en gång. tack för tipset!

    SvaraRadera