torsdag 14 maj 2015

Tror den blir kort i år ...


... också. Ni vet, Skomakarens semester.



Den ska ju infalla mellan hägg och syren - i alla fall enligt skrönan.

Uttrycket mellan hägg och syren sägs första gången ha använts av en skomakare som tog semester på försommaren och satte upp en skylt med texten ”Stängt mellan hägg och syren”. Språkrådet



Uttrycket kan ha sitt ursprung i den årliga period då skomakargesäller enligt skråbestämmelser skulle friställas för att ge sig ut på vandring. Vissa skomakerier stängde då under gesällens frånvaro och uttrycket förstås av utomstående som att skomakaren stängt för att njuta av den bästa tiden på året. Wikipedia (Syrén)

Är det därifrån uttrycket "underbart är kort, alldeles för kort" också kommer ifrån då kanske? ;)
Nej, jag vet, det kommer HÄRIFRÅN! Men, vem vet - kanske skrev han den mellan hägg och syren!


Ledig - det är vad jag är. Solen skiner. Försommarvärmen är alldeles lagom. Böckerna står på rad i väntan på min uppmärksamhet ... så vad gör jag här? Ni är ju i alla fall ute och njuter :) Vi ses!






12 kommentarer:

  1. Alltså varken hägg eller syren har visat sig här ännu - åtminstone inte blommande. Å den där skomakaren hade då absolut inte 6 veckors semester som vi har;-)
    Grattis till försommarvärmen i dina trakter - du vill nog inte byta bort den mot 12-14 grader här inte.
    Njut av ledigheten som varar den här veckan ut eller - hoppas den är ännu längre:-)

    Å visst, Eva, jag är ute och njuter av dina bilder. Inte så mycket annat att göra i det där pissvädret. Klart jag kunde städa, men så lång sjunker jag då inte... än;-)

    SvaraRadera
  2. Njut av din ledighet, det låter härligt med lagom försommarvärme! Min man och jag pratade om skomakaren igår när vi såg att syrenerna snart blommar. Häggen har redan blommat i mer en en vecka så jag hoppas han inte är alltför trött för hans semester blir kort i år!

    SvaraRadera
  3. Njut massor av din ledighet! :-) Jag är också ledig från jobbet, men som du vet håller på med en mental ansträngning. Önskar dig en riktigt bra helg!

    SvaraRadera
  4. Älskar skomakarens vishet.....

    SvaraRadera
  5. Se det uttrycket hade jag inte hört förr och tack för den upplysningen :-)
    Säkert kommer det uttrycket om underbart är kort ifrån dessa skomakare.
    Fin bilder!
    /kram

    SvaraRadera
  6. Njut av ledigheten och ha en underbar helg, här regnar det och vädret har varit sådär, men som sagt det är bara att klä sig rätt ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Aha, var det så det var! Kul med en historia bakom de uttryck man kan rabbla utan att egentligen veta ursprunget. Häggen har jag tyvärr inte sett blomma i år, men syrenerna är på gång här hos oss nu.

    SvaraRadera
  8. Häggen luktar så starkt och gott att man blir lite yr i mössan. Mellan hägg och syren - det blir allt en kort semester.

    SvaraRadera
  9. Extra lång semester för skomakaren här uppe i stan, tror jag.
    /Kiki

    SvaraRadera
  10. Här blommar vår hägg :)

    SvaraRadera
  11. Gillar både hägg och syren. Bra att de inte blommar samtidigt :)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att det känns som om det blir extra långt mellan hägg och syren i den här kylan ... och mina påskliljor blommar än ...

    SvaraRadera