måndag 1 juni 2015

Böcker jag läst i maj


Femton böcker. 15. Det låter ju som en förfärlig massa böcker. Men en del (speciellt klassikerna) var korta, och några av de andra har jag hållit på med ett tag – någon startade jag redan i mars. Så, det är inte så världsfrånvändande som det låter! Jag lovar! J

Så, här kommer de alltså - böckerna lästa under maj.  Klickar man på titlarna kommer man till Goodreads sida för boken (eller Adlibris - inte för att jag är sponsrad, utan för att det är där jag handlar mest även om Book Depository ligger inte långt efter numera) ... och för att ni kanske vill läsa vad det faktiskt står att boken handlar om):


Small Gods av Terry Pratchett
Det här är egentligen bok 13 (av 40) i Pratchetts bokserie om skivvärlden (jorden är en skiva placerad på 4 elefanters ryggar – elefanterna står i sin tur på en sköldpadda som svävar omkring i universum). Men, och det är ett stort MEN, serien ska inte läsas i den ordning de är skrivna – inte om man vill ha någon sorts förståelse för den här världen. Det finns serier i serien så att säga. Se bilden här intill, klicka den större och se hur de kan höra ihop i en annan ordning!
Pratchetts böcker är galna kultböcker. Fantastiska och galna – och man (läs: jag) behöver vänja sig lite vid stilen innan man kan tycka något om dem.
Böckerna är fyllda med karaktärer och snabba vändningar – och torr, skön, humor.
Jag skrev lite (med betoning på lite) om den här boken HÄR – där finns också citat!
Small Gods fick, så klart en 5:a i betyg. I att-läsa-hyllan står nu Pyramids och väntar!


Station Eleven av Emily St. John Mandel 
Den här boken skrev jag faktiskt om ordentligt, HÄR! En 4:a i betyg!


The Testament of Mary av Colm Tóibín
Den här boken har jag, faktiskt, också skrivit en ordentlig recension om. HÄR kan man läsa den!
I betyg gav jag den en 4:a


Shatter me av Tahereh Mafi
Första boken i en trilogi. Lättläst – skriven för unga vuxna (om man nu inte gillar en bra bok oavsett ålder – vilket jag ponerade över HÄR).
Trilogin finns även på svenska och då heter första boken Rör mig inte – och som vanligt tycker jag inte att den lockande (borde vara) texten på baksidan på den svenska utgåvan alls säger något om det som faktiskt är bra med boken. Sorgligt.
Tahereh använder ett fantastiskt språk när hon skriver (och jag vill inte ens tänka vad de gör med det i en svensköversättning):

I only know now that the scientists are wrong.
The world is flat.
I know because I was tossed right off the edge and I've been trying to hold on for 17 years. I've been trying to climb back up for 17 years but it's nearly impossible to beat gravity when no one is willing to give you a hand.”

“Killing time isn't as difficult as it sounds.I can shoot a hundred numbers through the chest and watch them bleed decimal points in the palm of my hand. I can rip the numbers off a clock and watch the hour hand tick tick tick its final tock just before I fall asleep. I can suffocate seconds just by holding my breath. I've been murdering minutes for hours and no one seems to mind.”

En 5:a för att den fångade mig och jag blev blind för fel – lite som en förälskelse!


E-böcker. Ja, jag köpte ju en läsplatta (nej inte en surfplatta) på Adlibris. En Letto Fronlight. De hade en deal = billigare. Så var det ett litet (överkomligt, men dock) fel på den när den kom = ännu billigare. Jag kan för mitt liv inte rättfärdiga inköpet at e-böcker när de (faktiskt alltid) kostar mer än en pocket – men gamla klassiker kan man ladda hem, bland annat från Gutenberg. Så det har jag gjort.
Oscar Wilde är fantastisk J Vilken humor! Det blev genast mer Wilde läst efter den här, som fick en 4:a i betyg.


The Canterville Ghost av Oscar Wilde
Ännu en e-bok från Gutenberg! Ännu en rolig Oscar Wilde J En 4:a för denna också!


Av Andrew Kaufman har jag tidigare läst The Waterproof Bible, som jag nämnde i min mars-sammanställning. Udda, bra läsning som gav mersmak. Så när det blev min tur att välja tre alternativ till nya boken för bokcirkeln blev Alla mina vänner är Superhjältar ett av alternativ – och den vann omröstningen.
Vilken bok! Galen. Helt galen. Och bra
 J Det ska bli fantastiskt roligt att få prata om den på nästa cirkelmöte!
Den fick en 4: av mig … och så många sidmarkeringar för bra citat som ingen annan bok!


Finns även på svenska: Vi är alla helt utom oss. Betyg? 2. För att den var välskriven. Endast. Storyn var inte min grej. Inte alls.


Peter Pan av J.M. Barrie
Peter Pan har man ju sett i hur många film-versioner som helst – men jag hade inte läst boken. Gutenberg levererade, plattan laddades och jag läste.
Peter Pan själv är osympatisk. En del filmer har väl i och för sig haft med en lite elak ådra – men … i boken är det tydligare. Barn som inte växer upp lär sig inte empati?
Storyn är så välbekant att det inte alls går att se förbi alla bilder man fått med sig från filmerna och det blir svårt att tycka något om boken.
Det jag gillade allra mest med boken var att författaren i början berättar för läsaren att det kommer att gå bra för barnen. Skönt att veta, för den innehåller ju en del ond bråd död.
En 3:a.


Assassin’s Apprentice av Robin Hobb
Första delen i en fantasyserie. Den här lyssnade jag på via Storytel. Först tyckte jag att uppläsaren var förfärligt torr att lyssna på, men efter första timmen (av 16) var han verkligen rätt – och när jag lyssnade på en annan uppläsare för att jämföra så längtade jag ”hem” till den här rösten som litade på att känslorna skulle infinna sig hos läsaren utan att han var överteatralisk.
Intrikat bok. Många detaljer. Långsam, på ett bra sätt. Gillar man fantasy ska man verkligen försöka sig på den här serien. Men de är tjocka. Nästa del har 27 timmars lyssning och den sista 36. Man får att göra
J Men det skulle säkert gå snabbare att läsa själv.
En 4:a i betyg. Den kunde ha varit liiiiite kortare … eller inte ... *suckar* en 4:a blev det i alla fall.


Echo Boy av Matt Haig
För er som följer den här bloggen är det ingen nyhet att jag gillar författaren Matt Haig. Jag nämner hon om i DE HÄR inläggen, och det var från den här bokens efterord som DET HÄR inlägget blev till!
Echo Boy. Matt Haigs sätt att skriva är bra även om storyn i den här boken inte griper tag i mig. Ämnet är spännande – vad gör en människa till en människa? – men storyn kunde ha grävt lite mer i det … kanske … eller så ville jag bara få mer levererat utan att behöva tänka själv? Kanske läste jag den en tanke-lat dag?
En 3:a blev det!


Sunnanäng av Astrid Lindgren
Det här blev inga favoritsagor. Gripande, stundom. Men det är ju Astrid – och man kan inte läsa hennes berättelser utan att höra hennes röst, och det känns fint. Om sagorna inte varit skriva av henne? Då hade jag gett sämre betyg. Ärligt. Sorry!


En bok om precis vad titeln säger. Inget fel på boken. Lättläst- massor med intressant och sånt man vill komma ihåg. Men min hjärna är inte o samma klass som boken – tyvärr. Tur att man har boken kvar för att titta upp ett och annat i när ”det var något om det som jag borde minnas”!
En 4:a


Unravel me av Tahereh Mafi
Trilogin fortsätter. Den här var inte lika bra som Shatter me men en författare måste ju göra vad hen måste göra för att få en story att gå dit hen vill. Helt klart. En 4:a.
Det här är nog inte böcker som stannar i mitt minne hela livet kanske – men de var intensiva, actionfyllda stunder av avkoppling. Som att se en bra action – fast med mer känslor.


Ignite me av Tahereh Mafi
Gillar hur huvudkaraktären på ett trovärdigt sätt förändras under  böckernas gång och finner sig själv!
Allt är förlåtet (bara en 4:a i betyg på föregående).  Ett bra slut på trilogin. En 5:a
Nu är det bara lite ”brevid-berättelser” kvar för mig att läsa kring den här trilogin – och de hittar man i Unite me – beställd och på väg.







Man kan säkert låna den på biblioteken också.






7 kommentarer:

  1. Tack för många boktips! Jag läser (eller lyssnar) också på böcker som är tänkta för unga vuxna, det har ingen betydelse huvudsak det är en bra bok. Har betat av alla böckerna i serien av Robin Hobb, de är helt klart läsbara. Håller just nu på med Sagan om Isfolket, jag är nog den ende som inte läst dessa böcker verkar det som ;). Terry Pratchett blir kanske nästa jag får ge mig på. Har du läst serien om Skulduggery Pleasant och serien Berättelsen om Blodet av Anders Björkelid? Ett litet tips du kan kolla upp om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar bara varför man läser Sagan om Isfolket? Finns det någon rimlig förklaring?

      Radera
    2. Varför inte, anonyma Anna? Alla läser vad de vill och alla behöver inte gilla allt som finns att läsa :)

      Radera
  2. Alltså här kan jag bara säga att jag knappt känner igen författarna. Undantag: Oscar Wilde såklart. Han betade jag av i plugget - inte frivilligt, men jag gillade hans böcker!

    SvaraRadera
  3. Men ändå!! 15 böcker på en månad är en imponerande mängd! Önskar jag läst en bråkdel av det.... :)

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt hur många böcker du hunnit läsa!

    SvaraRadera
  5. Vad du har läst *impad*
    Du den där första boken "Small Gods" lät väldigt intressant men på engelska *ler*
    Många fina tips och tack för dem.
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera