söndag 14 juni 2015

En smakebit på søndag: The Catcher in the Rye av J. D. Salinger


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Se andras smakbitar för dagen HÄR!

Nu har jag precis börjat läsa The Catcher in the Rye av J. D. Salinger, igen (Räddaren i nöden heter översättningen - som tydligen inte går att få tag på just nu). Jag läste den här boken en gång för mycket länge sedan ... för att det var en klassiker och jag var en tonårig boksnobb (vilket gör lite ont att erkänna ;)). Snobberiet växte bort, tack och lov, och klassikerna får jag nu läsa om, med nöje. 

Om boken kan man läsa HÄR!
“Among other things, you'll find that you're not the first person who was ever confused and frightened and even sickened by human behavior. You're by no means alone on that score, you'll be excited and stimulated to know. Many, many men have been just as troubled morally and spiritually as you are right now. Happily, some of them kept records of their troubles. You'll learn from them—if you want to. Just as someday, if you have something to offer, someone will learn something from you. It's a beautiful reciprocal arrangement. And it isn't education. It's history. It's poetry.”








15 kommentarer:

  1. Det här är en bok som jag varit sugen på väldigt länge. Det vimlar ju av referenser till den i andra böcker :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten och trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! En klassiker som jag inte läst men är nyfiken på. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Får bestämt kolla upp om boken finns på biblioteket nu. ;-)

    SvaraRadera
  5. Den här vill jag läsa någon gång. Precis som Monika säger, är det ju många andra böcker som refererar till den :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Det här är ju en sån här klassiker som jag känner att jag "borde" läsa någon gång.

    SvaraRadera
  7. Jag var också en litteratursnobb i tonåren. Men det har växt bort hos mig också! :) Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  8. Jeg har også lest denne for lenge siden så jeg kunne godt tenke meg å lese den om igjen. Jeg synes den oversatte tittelen er grusom, men det blir jo direkte oversatt da :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Takk for smakebiten. Dette er en av klassikerene jeg vet jeg må få lest en gang.

    SvaraRadera
  10. visst borde man läsa om Räddaren i nöden! tack för smakebiten! den var bra

    SvaraRadera
  11. Här är vi precis tvärtom. Blev "sno" först efter 30 och läste alla engelska klassiker man kunde komma över. Gillade i stort sett alla. Vissa är uppenbarligen lite senare i sin utveckling än andra;-)

    SvaraRadera
  12. Har hört talas om denna bok tidigare. Borde läsa den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera