fredag 7 augusti 2015

Diagram - inte bara tråkig matte


Depression - ett sorgligt, men nödvändigt, ämne att prata mer om  - och varför inte genom att använda sig av enkla diagram. HÄR hittade jag ett bra inlägg med 13 olika diagram som förklarar olika aspekter av depression. 

Några av dem blev extra tydliga för mig, av olika anledningar. Här är de:


Vad folk menar när de säger att de är deprimerade:
LILA: Jag är så nere/uttråkad/på dåligt humör
GUL: jag har en depression





Hur människor tror att depression känns:
TURKOS: att vara ledsen

Hur depression faktiskt känns:
LJUSGRÖN: hopplöshet
ROSA: självhat
LILA: isolering
BLÅ: ångest
TURKOS: att vara ledsen
BRANDGUL: skuld
GUL: Den känslomässiga motsvarigheten till att se på när färg torkar








BRANDGUL: Sådant man vill klara av
LJUSGRÖN: energin du faktisk har för att klara av det





Hur man spendera sina "bra dagar":
GUL: Njuter av dem
BRANDGUL: oroar sig för hur länge det kommer att hålla i sig





Internet är inte så dumt!







6 kommentarer:

  1. Intressanta diagram! Matte är roligt och förklarar så mycket... kan nästan bli lite filosofi över det hela. ;-D

    SvaraRadera
  2. Alltså det första jag spontant tänker på är det där med att vara optimist vs. pessimist: typ glaset är halv fullt mot glaset är halv tomt...

    SvaraRadera
  3. Åhh, igenkänningsfaktorn är hög! Och det är alltid lika svårt att få dem som inte varit med om depression att förstå...

    SvaraRadera
  4. Nog är det mer överskådligt att kunna se det i cirklar och diagram :)

    SvaraRadera