onsdag 7 oktober 2015

7 frågor om mitt läsande


Hos Ugglan & Boken hittade jag 7 frågor som jag nu snott och nu svarat på själv!



1. Hur hittar du nya böcker att läsa?


Hela bokvärlden; kataloger, bokhandlar (fysiska OCH på nätet), booktube, bokbloggare … vägarna är många. Jag har ju favoritförfattare också - och de har ju, i sin tur, sina favoriter som man då kan vara nyfiken på, och det ena ger det andra!


2. Hur kommer det sig att du började gilla att läsa?


Jag var bra på att läsa redan som väldigt ung - läste både lätt och snabbt redan innan skolstart.
Som fem -sexåring var jag säker på att jag levt i Skottland (älskade bl.a. att se på Edinburgh MilitaryTattoo på TV) och ville därför kunna läsa engelska böcker. Böckerna om björnen Paddington var min väg in i engelska litteraturen :) Ingen dålig väg! Läser fortfarande mest böcker på engelska.


3. Hur har din smak för litteratur förändrats genom åren?


Sagor och fantasy var min start. I ung vuxen ålder kom en period då jag trodde mig vara tvungen att läsa kritikerrosade böcker - jag blev en litteratur-pretto. Det har nu gått över :) Nu är jag tillbaka till fantasy och science fiction - men är ändå en relativ allätare. Jag skonar mig dock från svenska kriminalare och samtida verklighetsbaserade romaner med vardagslivets alla upp och ner.


4. Hur ofta köper du böcker?


Allt för ofta - men ändå inte tillräckligt ofta!


5. Hur kom det sig att du började bokblogga?


Det gör jag nu bara till del - men det är ju naturligt att skriva om sina intressen :)


6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?


Ja, vad ska man göra? :) Det är ju liksom bara att gilla läget. Ibland är det lite skönt att bli utmanad i sina fördomar också.


7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?


Jag läser alltid sista meningen i en bok innan jag börjar på den :) Sista meningen avslöjar ytterst sällan något egentligt om slutet - men många gånger väcker den nyfikenheten lite extra - och så kollar jag ju hur många sidor boken har också.










7 kommentarer:

  1. Hahaha älskar bilden. Ja, jag vill också bo i hus utifrån deras bibliotek. :)

    SvaraRadera
  2. Jag hade oxå en prettoperiod, och läste massor av klassiker då. Men nu är det mest deckare. Kanske just därför jag ALDRIG läser slutet först ;-) Jag snor de här frågorna och svarar när andan faller på!

    SvaraRadera
  3. Har nyligen hämtat hem alla Harry Potter i form av talbok inlästa av Stephen Fry...mest för att han är en kul person Mr Fry...men en elev på skolan rekommenderade böckerna....få ta och börja lyssna igenom dem.

    Böcker är kul och ett sätt att koppla av....underbart. :)

    Ha en superb fortsättning på kvällen.

    SvaraRadera
  4. Det där med att läsa sista meningen tycker jag låter finemangsing. :)

    SvaraRadera
  5. Den listan gillar jag! Du och jag har ju en helt annorlunda boksmak men en sak har vi gemensamt: vi läser de flesta böcker på engelska.

    Å vissa svenska deckarförfattare är faktiskt riktigt bra, men om man inte gillar deckare så...

    Åt andra sidan gillar jag inte tänka när jag läser så....;-)

    PS. Guldkryckan har hämtat hem HP nu!!!!! Har läst dessa böcker flera gånger. Å det gör jag ALDRIG annars. DS.

    SvaraRadera
  6. Modig du är som vågar läsa sista meningen. Men det kanske är som du skriver att den inte avslöjar så mycket. Älskar att läsa men gör det bara under semestrar. Kan inte läsa böcker på kvällarna för då kan jag inte somna... Då blir det sudoku istället.

    SvaraRadera
  7. Ganska bra frågor för att beskriva en bokintresserad som du.
    Böcker är en start på något....längtar, som Frank, efter tid för allt detta läsvärda.
    /Kiki

    SvaraRadera