fredag 9 oktober 2015

Böcker lästa i September


Det blev inte så många böcker lästa i september - kanske inte så konstigt med resor och annat som tar tid från läsning. Det kallas väl livet, tror jag!

Klickar man på titlarna kommer man till Goodreads sida för boken för att ni kanske vill läsa vad det faktiskt står att boken handlar om. Den här gången får ni söka själva på någon av de svenska nätbokhandlarna om ni vi veta vad de handlar om, på svenska (nåja, en del av dem är ju på svenska även på Goodreads ;)):


The Book of Strange New Things av Michel Faber
Den här boken hade jag sett fram emot länge och var den som fick följa med till Italien. Kanske var det fel … kanske fick jag inte sitta tillräckligt långa pass med den åt gången … eller, kanske var den inte så bra som jag trodde. Jag tyckte inte huvudkaraktären var med i vad som hände, mentalt, och hans fru, som man antagligen skulle känna sympati för, var osympatisk. Om boken står att man får följa ett par som kämpar för att få kärleken av överleva avstånd (annan planet) … men, nja … Den fick en 3:a ändå – det fanns annat i boken som jag tyckte var tankeväckande. Men en liten besvikelse är den! Ingen snabbläst bok heller … 



Sjukhuskatten Oscar av David Dosa
Det här är en bok jag aldrig hade plockat till mig själv – men en bekant till mig hade själv fått den (av någon som i sin tur fått den) och hon ville ge den vidare själv och vet ju att jag läser mycket. Man tror att boken ska handla om katten – men, si, det gör den inte. Den handlar om författarens möten med människor i slutskedet av sina liv, om demens och om sorg … på ett ganska avmätt sätt (tycker jag). Ingen höjdare alls. En 2:a, dock – för … ja, tanken med boken är säkert god och andra älskar den ju!

Och; ja, jag har gett den vidare :)


Nattens cirkus av Erin Morgenstern
Ok. Nu snackar vi bok. En långsam bok med mycket magi och undertoner. Vill man ha fantasy med action är det här inte boken man ska ge sig på – men gillar man fantasy som är sagor, magi, känslor … ja, då är det här absolut en bok man ska läsa!
Den går inte att läsa fort. Känslan låg i språkbyggnaden och meningarna hade, många gånger mer innebörd än det lästa ordet!
En klar 4:a. Hade blivit en femma om den inte varit riktigt så lång … lite kortare hade den allt kunnat vara!


Luise Justine Mejer av Astrid Lindgren
På bokmässan var jag vid Novellix monter och där köpte jag 4 noveller varav det här var en. Om brevväxling och kärlek. Nästan en dokumentär berättelse men med många av författarens (?) egna åsikter. Hade gillat att läsa breven som de var?
En 3:a – jag gillar ändå både Astrid och levnadsöden.


Märit av Astrid Lindgren
Ännu en av novellerna från Novellix. På deras sida för boken står det så här:


Märit är en av Astrid Lindgrens sorgligaste berättelser. Där en åttaårig flicka, obetydlig i mångas ögon, lever sin sista tid med en förhoppning om att få uppmärksamhet från Jonas Petter, pojken som gav henne en liten presentask. Novellen gavs ut för första gången 1950 i novellsamlingen Kajsa Kavat och visar Lindgrens skicklighet att beskriva dödens betydelse genom barns handlingar.
En 4:a


I Skymningslandet av Astrid Lindgren
Den tredje av novellerna från Novellix. Göran flyger ut genom fönstret med Herr Liljenkvast till Skymningslandet. Men nej, den fångade mig inte. En 2:a


Spår i snön av Jonas Karlsson
Den fjärde novellen från Novellix. Utmanade mig själv med något jag inte trodde jag skulle gilla. Om novellen får man veta:

Vi rusade uppför åkern längs med spåren bort mot Barbros hus. Här och där syntes droppar av blod. Jag sprang med Kasper som hoppade genom den höga snön och höll kopplet som ett streck mellan oss. Bröstet värkte av den plötsliga ruschen. Jag hoppades att jag inte skulle vara för sent ute.
Och så bara tog den mitt hjärta vid handen och ledde mig mot ett oväntat slut. En 4:a


Artemis Fowl - Del 1 av Eoin Colfer
En ljudbok på Storytel som höll mig sällskap i resorna i jobbet. En Barn/ungdomsbok – del 1 i en serie. Helt ok, men inget jag kommer att lyssna mer på! En 3:a





Man kan säkert låna den på biblioteken också.




6 kommentarer:

  1. Jag lägger fyrorna på minnet - det finns ju såååå många böcker och så lite tid!
    Passar på att önska dig en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nattens cirkus låter lockande...synd på längden bara.
    Tack Eva för din guidning genom böcker att läsa eller inte läsa.
    /kiki

    SvaraRadera
  3. Precis som du har jag också läst färre böcker i september. I mitt fall beror det helt klart på att det var aningen kyligare att sitta på balkongen och läsa. Jag har alltid läst flest böcker under sommaren.

    SvaraRadera
  4. Tycker inte det var så dålig skörd i alla fall jag.

    SvaraRadera
  5. Jag har äntligen kommit igång med mitt läsande, så för mig var september en bra bokmånad!

    SvaraRadera
  6. Tackar för varningen om Sjukhuskatten, jag brukar gilla kattböcker, men den verkade mer handla om annat...

    SvaraRadera