söndag 25 oktober 2015

En smakebit på søndag: Shades of Gray av Jasper Fforde


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss, vanligtvis, att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Dagens samlade smakbitar finns hos Astrid Terese!


Goodreads sida f boken HÄR!
Utan att ha läst Femtio nyanser av grått är jag aningen anti den serien böcker (hypade böcker över huvud taget lockar sällan).
En av mina favoritförfattare - Patrick Rothfuss - skrev då om den här boken, Nyanser av Grått utan Femtio, som lite motpol (det är INTE en parodi - den här skrev t.o.m. innan den omtalade serien böcker) och sedan dess har den dykt upp både lite här och var - så som saker och ting gör när man fått upp ögonen för dem - så nu är den i min ägo, och jag började på den igår.


Om boken kan man läsa: 
Hundreds of years in the future, after the Something that Happened, the world is an alarmingly different place. Life is lived according to The Rulebook and social hierarchy is determined by your perception of colour. Eddie Russett is an above average Red who dreams of moving up the ladder by marriage to Constance Oxblood. Until he is sent to the Outer Fringes where he meets Jane - a lowly Grey with an uncontrollable temper and a desire to see him killed. For Eddie, it's love at first sight. But his infatuation will lead him to discover that all is not as it seems in a world where everything that looks black and white is really shades of grey ...If George Orwell had tripped over a paint pot or Douglas Adams favoured colour swatches instead of towels ...neither of them would have come up with anything as eccentrically brilliant as Shades of Grey.

Tre kapitel in och jag är fast - humorn är skönt knasig! Här kommer min smakbit:

The youthful stationmaster wore a Blue Spot on his uniform and remonstrated with the driver that the train was a minute late, and that he would have to file a report.

The driver retorted that since there could be no material differene between a train that arrived at a station and a station that arrived at a train, it was equally the staionmaster's fault.

The stationmaster replied that he could not be blamed, because he had no control over the speed of the station; to which the engine driver replied that the stationmaster could control its placement, and that if it were only a thousand yardscloser to Vermillion, the problem would be solved.

To this the stationmaster replied that if the driver didn't accept the lateness as his fault, he would move the station a thousand yards farther from Vermillion and make him not just late, but demeritably overdue.






19 kommentarer:

  1. Den här skulle jag kunna tänka mig att läsa. Jag vet att det finns en parodi till, Fifty Shames of Earl Grey av Fanny Merkin, men den verkar inte finnas på svenska.

    SvaraRadera
  2. Jeg har ingen planer om å lese originalen, så kanskje en parodi er bedre? Fin smakebit. God søndag!

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag verkligen läsa! Tack för smakbiten. Ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  4. Så morsomt! :-) Denne boken hadde jeg ikke tenkt å lese, men det er helt klart at det må jeg jo likevel :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeg glemte visst å forklare hvorfor: Jeg prøvde å lese The Jane affair og kom ikke gjennom den. Kanskje jeg må prøve på nytt! :-)

      Radera
  5. Jasper Fforde har jag tänkt läsa någon gång. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Tror inte ens en parodi lockar mig ;-)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Blir det tillstymmelse någon nyans av grått läst av mig blir det nog i sådana fall denna. :D

    SvaraRadera
  8. Nu har jag äntligen nå't gemensamt mig dig - vad gäller böcker alltså. Är totalt allergisk mot upphaussade böcker som liksom ALLA har läst eller kände sig tvunget att läsa. Där ser jag också rött och vägrar. Kanske dumt, man kan ju faktiskt missa den godbit, men tvivlar...

    SvaraRadera
  9. Tack för smakebiten, tyvärr läser jag inte på engelska.

    SvaraRadera
  10. Trots att jag bott i USA i ett år brukar jag inte läsa böcker på engelska men funderar på att göra ett undantag nu kanske.....
    sv. Jag tror att man kallar det för promenad trots att den blev så lååååååång!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Denna bok har jag inte läst.

    SvaraRadera
  12. Spännande! Jag har inte heller läst de 50 nyanserna. Jag brukar inte gilla hypade böcker, en kollega tyckte jag skulle kolla i den när vi väntade på Arlanda, och bara de sidor jag läste där fick min språkpolis att koka, så erbarmligt dåligt korrekturläst. Utöver det har jag svårt för en relation med en äldre dominant man och en yngre underlägsen kvinna, sen får bdsm-rörelsen skrika så mycket de vill. Det kunde ju ha gjorts med en dominant yngre kvinna gentemot en undergiven äldre förmögen man, då kunde det setts som nyskapande! Fast jag hade nog inte läst dem ändå...

    SvaraRadera
  13. Har läst en annan Fforde, men vi kom inte riktigt överens så den här får nog vara...

    SvaraRadera
  14. Tack för tipset! Härligt att få upp ögonen för nya (för mig) författare och detta känns som något jag skulle gilla. :) Och Eva, tack snälla rara du för dina fina ord hos mig. Jag blir så glad för dina alltid lika värmande kommentarer. Du är en pärla.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera