måndag 28 december 2015

Nya ord?


Ok - Nyordslistan 2015 (<-- Länk) Språkrådet skakar om oss (läs; hon med den här bloggen) igen!

Det måste vara så att de är nya ord för att (typ) EN person sagt dem? Offentligt. Men EN? Jag har sagt många nya ord i år - sådana som jag var tvungen att hitta på för att det inte fanns några tillräckligt bra - ärligt - så jag fattar hur det fungerar (tror jag). Men en del av de här orden? På riktigt? Ja, då tycker jag att mina påhittade ord också ska med hädanefter. Under 2016 ska jag minsann skriva ner dem och skicka in dem!

Nu tror att ni vet vad Funkis betyder? Men funkis-något? Jo, det tror ni också, ja ... men, nej. Läs på! ;)

Haffa? Klar ni vet vad det betyder? Nej - det är inte alls säkert. Kolla upp den med!

Halmdocka? Nope, inte en chans att ni vet det - inte numera!

Ni vet, sådan där vanlig film? Sådan man sett i alla tider? Sådan som inte kastar saker på en för att man har speciella glasögon på sig? Plattfilm. Jajamen.

Och ögonkramp? Det måste göra ont!

Jag VET att språket alltid har förändrats. Jag vet det. Men nu är jag så gammal att jag måste få "förfäras" liiite i alla fall - det hör ju till. Ungdomarna (alla under 50 då'rå) kan ju få för sig att folk över 50 är människor annars ... och fler chockar än dagens nyordslista behöver de ju inte, kanske!








8 kommentarer:

  1. Nya ord till ordlistan är väl bra, men att redan vedertagna slangord och förkortningar typ haffa och funkis till nya betydelser känns bara förvirrande.

    SvaraRadera
  2. Såg listan på en annan blogg och jag måste säga att jag håller med dig till 100 procent. Ja, du och jag är ju över 50 så det är ju förståeligt - suck;-)

    Retade mig också på dessa försvenkningar av engelska ord.

    Jag menar att ett språk ska vara levande och utvecklas är ju självklart, men att låta bara en person bestämma vilka ord är "kvalificerade" - nej. Det är inte händelsevis en s.k. ung, trendig kändisbloggare som är hjärnan bakom eller...

    PS. Ska nog också göra en lista;-) DS.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, jag är en bit över 50 och jag gjorde ett test och klarade alla frågorna på det utan problem. De du tar upp känner jag mig helt hemma med, det jag hade problem med var vejpa, men det kan ju bero på att jag aldrig rökt och inte heller umgås med särskilt många rökare...

    SvaraRadera
  4. Jag ögnade igenom ordlistan och tänkte... måste man veta vad dessa ord betyder för att känna sig delaktig i 2016 talet och framåt... nej jag tror att jag överlever ändå :) Gott nytt år !

    SvaraRadera
  5. Ska kolla listan, men kan inte låta bli att tänka på "ungdomarnas" förvånade miner när Sven-Bertil Taube drog till med sin ungdoms slang i Så mycket bättre. Det var verkligen härligt!

    Önskar dig ett gott slut på året!

    SvaraRadera

  6. Jag såg också orden... :)))

    Kram ❤

    SvaraRadera
  7. Tur att man gör som man vill gällande användandet i varjefall.
    /Kiki

    SvaraRadera
  8. Tack och lov att man kan googla :)

    SvaraRadera