torsdag 19 maj 2016

Fy Fabian, Bruno!


När EN person, som till exempel heter Bruno, gör sina galna åsikter hörda så att hela mediehavet stormar så betyder det att DEN PERSONEN (till exempel Bruno, då) har de galna åsikterna - inte att hela mänskligheten har dem ... eller ens hela Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan och homosexualitet? Så här är det: LÄNK! Man kan också med fördel, läsa DET HÄR! Och DET HÄR!

I min roll som församlingspedagog (och som person - de går inte isär mer än att jag inte bär titeln privat) kämpar jag mot fördomar varje dag. Alla sorter. En del hårdare förankrade hos människor än andra.Det handlar om främlingsfientlighet och oförståelse för HBTQ och fattigdom - om män, kvinnor, barn, könsroller - ja, allt - och i
bland, inte tillräckligt sällan, handlar de om kyrkan: "I kyrkan tycker ni så här och så här och så här ...".
Att då en representant för min kyrka, min kyrka OCH min arbetsplats (om än inte samma ort) läger kol på allas eld och bekräftar det många redan tror/vill tycka ... ja, det gör mig... 
Jag blir så arg att jag vill rusa runt och fräsa! 
Fy Fabian, Bruno - vilken sten krälade du fram under ifrån? 







4 kommentarer:

  1. Du har rett til å bli sint.
    Det er så mykje galskap blant folk, intoleranse og framandfrykt,
    Det gjer vondt i sjela.

    SvaraRadera
  2. OMG skulle jag säga. Suck! Ja, vad kan man säga. Å dessvärre är Bruno inte ensam om dessa tankar och resonemang. Du kan väl trösta dig med att Sverige ändå ha kommit väldigt långt med sin "acceptans" jämfört med till exempel afrikanska länder, där personer som "avviker" blir halshuggna.

    SvaraRadera
  3. Man får trösta sig med att det blir bättre och bättre, det tar väl några decennier innan alla vant sig.. men klart man blir tokig när man läser sånt här. Intressant att läsa din länk där svenska kyrkan listar viktiga årtal och beslut. Också intressant att Bruno säger "Jag är definitivt motståndare till Pride, jag tycker det ska vara man och kvinna och jag kan inte förlika mig med hbtq. Men jag skulle inte gå ut på torget och skrika ut det." Att säga så i tidningen är väl samma sak som att ropa ut det på torget :) vad trodde han?

    SvaraRadera
  4. Håller med Marit att det blot bättre och bättre. Allt förnyas inte på en dag, tålamod öppna diskussioner och engagemang. Som Robban Broberg sjöng - ska förändra världen då får man ligga i. (Typ)
    Intressant inlägg
    /kiki

    SvaraRadera