söndag 26 juni 2016

♫Världen är så stor, så stor, Lasse, Lasse liten!


Större än du nånsin tror,
Lasse, Lasse liten! ♪♪


Men, nej! Den är inte det. Den är mindre än vi tror. Och det UK har röstat fram kommer ha konsekvenser. Även för oss. 

Många saker kan hända - som t.ex.:

- Britannien klarar det här galant - vilket leder till att fler länder väljer att lämna EU  ... vilket leder till att de som faktiskt behöver medlemskapet i EU för att överleva kommer få mattan bortdragen från under dem - och jag vet, att i alla fall jag, blir arg när jag blir lurad - och ... när det kommer till länder? Krig?

- Britannien klara det inte alls bra och kommer krypande tillbaka - och då ska EU välja mellan att nedlåtande låta dem gå med, på nåder - eller så kan Eu skrapa med foten och låta UK bestämma väldigt mycket om hur EU ska se ut om de ska gå med igen.

Oavsett så får det här konsekvenser som vi, i mångt och mycket, inte alls riktigt blivit medvetna om ... än.

För egen, personlig, del betyder det här, redan nu, att familj och vänner går en osäker framtid till mötes. Min familj är i yngre generationer (halv-)cyprioter. Min äldste son bor "over there" - vänner till mina barn, släkt, vänner till mig ... alla inte helt och håller Brittiska medborgare. Cypern bär inget hopp om ljus framtid just nu - och om UK inte vill ha kvar ungdomarna som valt att möta sin framtid där, inte heller vill ha dem kvar?
Det är oroliga tider som kommer ....


Många oroar sig:








Andra roar sig:



En Photoshoppad bild - läs HÄR!



Med humor kan man uttrycka många tankar. Även de mörka.
De nedan hittade jag i DEN HÄR gamla artikeln.

  Illustration: Tom Jannsen




Illustration: Chris Riddell





Och vad vill jag egentligen ha sagt med det här inlägget?
 Inte mer än att jag vill dela med mig av min frustration.

Så, varsågoda. Det var så lite så!


;)







4 kommentarer:

  1. Bra skrivet och väldigt bra synpunkter. Själv är jag lite kluven, som vanligt, egentligen till att VI ska vara med i EU. Mycket gott kommer med en gemenskap men också en del utplånande-alla ska vara mer eller mindre lika.
    Dock så anser jag att britterna i gemen,de som röstar för och som gör så på grund av flyktingrädsla/utlänningshat borde skämmas.
    Men du nämner de ungdomar t ex som redan är där och inte flyktingar, påverkas de alltså? Det är ju inte bra.
    Kram på dig och ventilera så mycket du vill!

    SvaraRadera
  2. Som du förstår håller jag helt och hållet med dig. Det mest "komiska" i sammanhanget just nu är att två miljoner britter redan har ångrat sin röst för Brexit. Dom och några miljoner till söker nu kryphål för att göra en ny omröstning. Att tänka efter före eller hur var det...
    Oh inga "expats" fick rösta heller.
    Personligen tror jag att det inte kommer gå bra för England i sin "nygamla splendid isolation". Å om Boris blir premiärminister - God hjälp us all. Tänk dig ett tajt samarbete med Donald Trump. Här blir jag bara mörkrädd.

    SvaraRadera
  3. Ska bli mycket intressant att se vad som kommer ut av det här. Och som BP säger, tänka efter före, är inte så dumt.

    SvaraRadera
  4. Helt okej att dela med sig av sin oro...
    /Kiki

    SvaraRadera