söndag 21 augusti 2016

En smakebit på søndag: Moon Over Soho (Peter Grant #2) av Ben Aaronovitch


Nu är sommaren över! ... eller, nej, det får vi verkligen hoppas att den inte är - inte helt - men nu är "En smakebit på søndag" tillbaka efter sommarledigheten i alla fall.

Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR!

Pappersböcker har varit temat hela sommaren - det har inte ens blivit lite ljudbok då promenaderna har varit ägnade åt diverse bra poddar ... och ett och annat samtal med sambon. Nu har jag precis börjat på en e-bok. 

I maj läste jag Rivers of London (Peter Grant #1) by Ben Aaronovitch och nu är det dags för del två: Moon Over Soho. Appen påstår att jag är 18%  in i boken och jag njuter av den minst lika mycket som del 1. Jag gillar humorn. Verkligen skön!

Om boken kan man läsa:

BODY AND SOUL The song. That's what London constable and sorcerer's apprentice Peter Grant first notices when he examines the corpse of Cyrus Wilkins, part-time jazz drummer and full-time accountant, who dropped dead of a heart attack while playing a gig at Soho's 606 Club. The notes of the old jazz standard are rising from the body a sure sign that something about the man's death was not at all natural but instead supernatural.Body and soul they're also what Peter will risk as he investigates a pattern of similar deaths in and around Soho. With the help of his superior officer, Detective Chief Inspector Thomas Nightingale, the last registered wizard in England, and the assistance of beautiful jazz aficionado Simone Fitzwilliam, Peter will uncover a deadly magical menace one that leads right to his own doorstep and to the squandered promise of a young jazz musician: a talented trumpet player named Richard 'Lord' Grant otherwise known as Peter's dear old dad.

Här kommer två sköna smakbitar ur boken:
“For a terrifying moment I thought he was going to hug me, but fortunately we both remembered we were English just in time. Still, it was a close call.”
“Five hundred years ago the notoriously savvy Henry VIII discovered an elegant way to solve both his theological problems and his personal liquidity crisis - he dissolved the monasteries and nicked all their land. Since the principle of any rich person who wants to stay rich is, never give anything away unless you absolutely have to, the land has stayed with Crown ever since.”






14 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om den här serien. Tänk vad böcker det finns :)

    SvaraRadera
  2. Smakbitarna var härliga, speciellt den första. Min engelska man har tendenser att få enstaka återfall vad gäller kramar;-)

    SvaraRadera
  3. har inte läst något tidigare av den här författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Okänd bok för mig! Men omslaget och handlingen lockar. Sen verkar den också rätt så rolig :)

    SvaraRadera
  5. En bok/författare som jag inte kände till. Att det finns så många.... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Känner till serien och blivit lockad att läsa. Tack för kul smakbitar! :)

    SvaraRadera
  7. Hei! Disse bøkene leser jeg også, har lest de to første men "glemt" at jeg har nummer 3 i hyllen. Takk for fin smakebit, og påminnelse om hva jeg har i min bokhylle :)

    SvaraRadera
  8. Den serien blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Blev lite lockad förut av den här serien, men nu tror jag inte det är något för mig.

    SvaraRadera
  10. Tycker mycket om den här serien, hoppas du får njutbar läsning :)

    SvaraRadera
  11. Jag är nyfiken på den här serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Ha ha, det är humor för mig :) Jag har så otroligt mycket att läsa, vem har inte det?!, men jag måste skriva upp den här på min läslista i alla fall. Tack för smakbitarna!

    SvaraRadera