torsdag 22 september 2016

Modern Classics à la Penguin #8



Läs om min egen utmaning HÄR!

Den  här veckan handlar det om en författare jag faktiskt känner till och vars böcker jag läst - om än inte alla. Inte nog med det - jag gillar dem!



John Wyndham, 1903 - 1969, Brittisk Science-Fiction- författare. Hittills har jag bara läst The Kraken Wakes (Vidundret vaknar) och The Chrysalids (Den Stora Hemsökelsen) - men The Day of the Triffids (Triffiderna), hans mest kända verk, står i bokhyllan och väntar. Han kallade själv sin stil för "logisk Fantasy" - medan omvärlden vill stämpla honom som en Sci-fi-författare.

I mitt inlägg Böcker lästa i Juli, i år skrev jag följande om The Kraken Wakes:

Dystopisk klassiker som tilltalade mig. John Wyndham skriver fantastiska böcker – men de är inte snabba. Det märks att de inte är skrivna i vårt snabba samhälle, och det är rätt skönt. Inte helt lätt – man vill gärna skumma och komma vidare- men det tillåter inte Herr Wydhams texter. Man måste ta sig tid. Nyttigt. Lite skönt att landa i en bok för att man inte kan annat – i alla fall när boken är bra. Den här fick en 4:a

I samma inlägg skrev jag även om The Chrysalids:
Liksom The Kraken Wakes är det här en bok som kräver sin läsares tålamod. Den är långsammare än dagens texter. Även den här gången gillar jag det. Kanske till och med mer i den här berättelsen som har inslag av fantasy … eller är det Sci-fi? Ibland är det inte helt lätt att dra en gräns mellan genrerna!Även den här fick en 4:a av mig.

Min favorit av de två jag läst är The Chrysalids - en bok om tiden efter kärnvapenkrig och den stora massans rädsla för mutationer och deras hårda kamp för att hålla den mänskliga rasen "ren" - samt den ännu hårdare kampen av de som nu fötts med nya krafter, och hur de måste fly för att få vara sig själva.

Ur den här boken kommer mitt citat:


“The essential quality of life is living; the essential quality of living is change; change is evolution: and we are part of it.”







3 kommentarer:

  1. Den författaren känner jag inte till, men jag gillar citatet för det är sååååå sant!

    SvaraRadera
  2. Gissar att min man känner till den författaren, det är han som läser scifi/fantasy i familjen!

    SvaraRadera
  3. Detta var ett nytt namn för mig så tack så mycket för tipset. :) Det är det som jag tycker om med att folk delar med sig av boktips och liknande; att ögonen kan öppnas för nya böcker och författarskap. Härligt! :)

    Kram på dig kära Eva och ha en strålande fin helg på bokmässan i den smått galna men härliga trängseln.♥

    SvaraRadera