söndag 2 oktober 2016

En smakebit på søndag: The Long Cosmos av Terry Pratchett & Stephen Baxter


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR!

Så är det äntligen dags att läsa femte och sista delen ur Terry Pratchetts & Stephen Baxters serie om "Long Earth": The Long Cosmos

Det har varit en ojämn serie i ... kanske inte kvalitet, men stil. Möjligen är det så det blir när två författare skriver tillsammans - eller kanske, till och med, tar olika bitar i berättandet. På det hela måste jag säga att jag fascinerats av historien - så nu får vi se om sista boken håller måttet. Jag har precis hunnit börja, så smakbiten kommer från den allra första sidan.

"He'd bought no flowers. He didn't need to, so well did the children tend the little plot, presumably under the kindly supervision of Sister John, the old friend of Joshua's who now ran the place. It had been Sister John's idea to set up this marker, in fact, as a consolation for Joshua when he visited; Helen had insisted on being buried in the Datum, at a much less accessible site.The stone was marked with the date of Helen's death, in 2067. Three years on, Joshua supposed he was still trying to come to terms with the brutal reality."






11 kommentarer:

  1. Terry Pratchett ja... jag försöker få tag i hans böcker om Skivvärlden. Jag vill ju läsa i ordning :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  3. tack för smakebiten! har aldrig läst något av TP

    SvaraRadera
  4. Har länge funderat på att börja läsa Pratchetts böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Terry Pratchett är en favorit men denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Känner till författaren, men har inte läst något. Än. ;)

    SvaraRadera
  7. Terry Pratchetts böcker har jag ännu inte stiftat bekantskap med. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Är lite tveksam till Pratchett, har haft lite blandad tur när jag läst honom. Men med så mycket skrivet kan man kanske inte förvänta sig att tycka om allt, så jag kan ju haft otur.

    SvaraRadera
  9. Som du förstår är Pratchett inte "my cup of tea", men tack för smakbiten ändå;-)

    SvaraRadera
  10. Terry Pratchett är en författare jag vill läsa mer av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera