torsdag 20 oktober 2016

Modern Classics à la Penguin #12


Läs om min egen utmaning HÄR!





Äntligen! En författare jag vet vem det är och har läst - inte nog med det - jag tycker om det jag läst också.

Vem har inte hört talas om Kalle och chokladfabriken, SVJ (Stora Vänliga jätten - just nu även bio-aktuell) - eller Matilda? Eller hur?

Roald Dahl, 1916 - 1990, av norsk härkomst - född i England och en av världen mest kända engelska författare. 

Roald Dahl-dagen firas varje år den 13 september - och just i år är det 2016 är det 100 år sedan Roald Dahl föddes.

Det finns en aktiv (och interaktiv) hemsida för Roald Dahl, HÄR!

När jag tänker på Roald Dahls böcker får jag tecknade bilder i mitt huvud - och de är alla skapade av Quentin Blake.






Citatet är givet: 

“And above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who don't believe in magic will never find it.”









 

4 kommentarer:

  1. Roald Dahl vet till och med jag vem det är - igen!
    Här gillar jag faktiskt det första citatet bäst. Det finns nämligen inga fula människor. Det är personligheten och utstrålningen som räknas.

    SvaraRadera
  2. Jamen, honom har jag med läst! Även om varken jag eller ungarna fastnade för SVJ....

    SvaraRadera
  3. Och han skrev underbart skruvade vuxennoveller :)!

    SvaraRadera
  4. Åååå min favorit.
    :-)
    /kiki

    SvaraRadera