fredag 14 oktober 2016

Nåbel och Nobel i litteratur


SF-bokhandlen i Malmö delar varje år ut Nåbelpriset i litteratur samtidigt som Nobles litteraturpris delas ut. Folket röstar. I år såg listan ut så här:

Clive Barker
Inger Edelfeldt
Ellen Kushner
Vonda M McIntyre
Michael Moorcock
Tim Powers
Christopher Priest
Thomas Pynchon

Och här kommer resultatet: 


Att Nobelpriset i litteratur i år skapat reaktioner utöver det vanliga är väl en underdrift - Bob Dylan!  För er som klagar: Varför skulle det vara sämre än en författare ingen hört talas om? För att hen behöver pengarna mer? Det kanske ... men, det ska väl handla om så mycket mer än pengarna?
Åh, jag vet inte - men igenkänningen är ju rätt skön - jag vet vem det är, vad han skrivit (en del) och ... jag kan, lätt, ta till mig mycket av hans verk på nätet :)



Som den här:
Var så god! Årets Nobelpristagare i litteratur:



May God bless and keep you always
May your wishes all come true
May you always do for others
And let others do for you
May you build a ladder to the stars
And climb on every rung
May you stay forever young
Forever young, forever young
May you stay forever young

May you grow up to be righteous
May you grow up to be true
May you always know the truth
And see the lights surrounding you
May you always be courageous
Stand upright and be strong
May you ...

May your hands always be busy
May your feet always be swift
May you have a strong foundation
When the winds of changes shift
May your heart always be joyful
And may your song always be sung
May you ...







6 kommentarer:

  1. Det är väl härligt att bli överraskad!! Och, för en gång skull inte totalt okänd för mig!

    Vill bara tipsa dig om Kapuscinski. Kollade med vårt bibliotek. Där fanns såväl boken om Shahen som boken om Kejsaren! Kolla hos dig. Kan uppenbarligen löna sig. F ö tyckte jag minst om På resa med Herodotes.

    SvaraRadera
  2. Alltså telefonhytten förde tankarna direkt till Dr. Who. Av alla nominerade till Nåbelpriset kände jag bara igen Clive Barker.

    Vad gäller Nobelpriset i litteratur till Bob Dylan så kommenterade jag i två andra bloggar såhär:

    "Bob Dylan! Säger bara ÄNTLIGEN! Åsså känner man äntligen igen en nobelpristagare i litteratur också. De ”vanliga” pristagarna hade jag aldrig hört talas om Så, japp! ÄNTLIGEN ett nytänk här. LOVE it!!!

    Å den kommentaren tål att upprepas hos dig tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Lite överaskande att Dylan fick det... Men en av mina idoler sedan barnsben... Har växt upp i ett musikaliskt hem så lillebror tar han till ännu högre höjder... Han spelar ofta Dylan på sin gura och det händer att jag kompar med munspelet... Jag citerar Dylan då och då till mina bilder.

    SvaraRadera
  4. Så här skrev jag redan 2012:
    Hans första singel kom för 50 år sedan idag
    Postat den 14 december 2012 av admin
    En av mina bardomsidoler, mannen jag hade liknade skor redan som 8 åring. Jag vill kalla honom för en av de främsta legenderna inom musikvärlden på min tio i topp lista. Han släppte sin första singel den 14 december 1962, då hade han passerat 20. Här spelar vi nu tittelmelodin ur filmen “Wonder Boys”, låten som Dylan gjort vann en Golden Globe och en Oscar för bästa originalsång.

    SvaraRadera
  5. Inspirerande inlägg du har här --- Inger Edelfeldt Känner jag igen- de övriga nya för mig! Ett fint inslag i kulturen som är så vidsträckt -och nåbelt tycker jag. Att Dylan fick sitt pris är helt ok för mig för hans texter ÄR - mycket mer än jag har tänkt mig tidigare. Tänker på fin - och fulkultur vilket i sig är helt oviktigt för mig som vill uppleva. Gränsövergångar hör till efter som världen med oss i hela tiden förändras! Ett gott exempel på Dylans poesi har du delat :-) Önskar dig en fin helg Eva!

    SvaraRadera
  6. Jag är glad att jag känner till årets pristagare - alltför ofta är det någon för allmänheten okänd figur. Därmed inte sagt att det ska vara någon kändis, men det är ju kul att för en gångs skull kunna hänga med. Och så kan jag se om den underbara filmen "I'm not here".

    SvaraRadera