fredag 11 november 2016

Böcker lästa i oktober


The Long Cosmos (The Long Earth #5) av Terry Pratchett & Stephen Baxter
Sista delen i serien om The Long Earth. Den Yngste läste den före mig och var inte imponerad, så jag var aningens oroad att jag inte skulle gilla den. Sista boken – man VILL ju gilla den – sista boken ger ju det största bestående intrycket av hela serien.
Jag gillar den! Den höll stilen – på ett lättsamt sätt. Lättsammare än en och annan av de andra – och med ett avslut, per se. Jag gav en smakbit ur den HÄR.
En 4:a
Adlibris


The Bookshop on the Corner av Jenny Colgan
En lättsam feel good bok av sorten jag egentligen inte gillar att läsa (eller gör jag det numera?) – men den höll tankarna från en trasslig situation på jobbet genom några dagar av körande mellan arbetsställena (audiobook - Storytel), så … 

En 3:a
Adlibris


The Unnaturalists (The Unnaturalists #1) av Tiffany Trent
En av böckerna jag fått genom min prenumeration på Fantasy-böcker hos The English Bookshop. Hade inte så stora förväntningar på den – men fastnade och gillade J Lättläst och med action som för storyn framåt sida för sida. Jag skrev lite om den HÄR. En fortsättning finns – den ska jag absolut läsa.
En 4:a
Adlibris


The Christmasaurus av Tom Fletcher
En barnbok om en pojke som önskar sig en dinosaur i julklapp – och … det är komplicerat – på det roligaste sätt. En kul bok som jag lyssnade till på Storytel. Uppläsaren, Paul Shelley, var fantastiskt bra och jag skrattade gott för mig själv i bilen och på promenader!
En 5:a
Adlibris


A Stranger in the Garden (The Unnaturalists #1.5) av Tiffany Trent
En novell som räknas som berättelse 1.5 i serien om The Unnaturalists. Den följer en av karaktärerna som far ut ur berättelsen i första boken på ett spektakulärt sätt. En helt ok berättelse som man absolut inte måste ha med sig för att följa serien. Köpte som e-bok på Google Books för 18 kronor – helt ok.
En 3:a



Min Europeiska Familj de senaste 54 000 åren av Karin Bojs
Inbunden. Rea. Ok då. Intressant - men lång. Lärde mig en hel del intressanta fakta (som kanske fastnat) och var absolut ok läsning. Handlar om vad titeln säger och ”min” går att applicera på var och en av oss – till del.
En 3:a
Adlibris


Moon over Soho (Peter Grant #2) av Ben Aaronovitch
Del två. Inte lika bra som del 1 (som jag gav en smakbit ur HÄR – den fick en 4:a HÄR). Rörigare, ofokuserad – undrar fortfarande var hotet mot Peters far tog vägen (utlovades i en blurb) – inte lika många sköna skämt som i ettan – men ok. 

En 3:a
Adlibris


Feminism Pågår av Sassa Buregren och Elin Lindell
En bok för barn (nåja, inte hur små som helst) om feminism. Bra. Förklarande och neutral i sin framställning – om man inte räknar de fantastiska teckningarna som finns i – de satte fingret på en hel del fördomar. Skrev om den HÄR och gav en smakbit. I kommentarerna till inlägget drar någon (anonym, såklart) fram något i stil med ”men det här då?” – tråkigt. Man kan tycka att något är bra utan att dissa alla andra vinklar – men allt ryms inte överallt hela tiden – och alternativet är ju att inte lyfta ett ämne alls, och DET vore både synd och skam.
Boken har lärarhandledning om man vill använda den i skolmiljö eller liknande – eller varför inte ”bara” som förälder. Den finns HÄR!
Helt klart en 5:a
Adlibris












Man kan säkert låna den på biblioteken också.



1 kommentar:

  1. Ojojoj såååå många böcker som du har hunnit med att läsa. Under sommaren med balkongsittning hade jag kanske kunnat ge dig en match, men inte den här årstiden. Kan liksom inte sitta i soffan med en filt och läsa. Vet inte varför...

    SvaraRadera