torsdag 3 november 2016

Modern Classics à la Penguin #14


Läs om min egen utmaning HÄR!


Jack Kerouac, 1922 - 1969- mest känd för boken På Drift (On the Road), en bok som 
"... beskriver Kerouacs resor i USA tillsammans med andra författare och kulturpersonligheter. Dessas verkliga namn kom dock att skrivas under pseudonym. Sal Paradise (Kerouacs alter ego) driver från plats till plats tillsammans med näre vännen Dean Moriarty (Neal Cassady). De hankar sig fram genom att lifta från New York, via Kalifornien och vidare mot Mexiko. Resorna präglas av frivola utläggningar om droger och sex. I den numera aktuella utgåvan av boken (På väg - originalversionen) har personerna återfått sina riktiga namn."  - Wikipedia
När jag läser om boken så läser jag att den var ett av de mest inflytelserika böckerna för beatnikrörelsen. Beatnik - ett välbekant ord som jag konstaterar att jag inte har en aning om vad det betyder.

Beatnik
Uttrycket "Beatnik" myntades av Herb Caen på San Francisco Chronicle den 2 april 1958 som en nedlåtande hänsyftning till den ryska satelliten Sputnik. Han menade att Beat Generation för det första var "way out there" (d.v.s. att de var knäppa eller att de hade fel) och för det andra kommunister.

Jag trodde att jag läst On The Road ... men, det har jag tydligen inte  - där ser man ;) Självbedrägeri ... eller önsketänkande. En bok jag önskar jag hade läst, men inte riktigt har lust att läsa ... men D.Y. har den i bok hyllan - så vem vet, det kanske blir av!

... eller inte. Läser mig igenom citaten ur boken HÄR och blir lite  irriterad på den arroganta tonen ... får man skriva så om en klassiker? 

Hittar i stället följande citat ur boken Dharma Bums (ja, han har skrivit fler böcker - även om de inte alls är lika omtalade):
“One day I will find the right words, and they will be simple.”









1 kommentar:

  1. Känner igen författarens namn. Maken förklarade att han reste genom hela USA och skrev "On the Road" någon slags autobiografi.

    Beatnik https://en.wikipedia.org/wiki/Beatnik har visst också "uppfunnits" av honom.
    Ingen bok jag skulle läsa, men vissa citat ur boken tycker jag är riktigt bra - lite "uppstudsiga" med tanke på när boken skrevs!

    SvaraRadera