torsdag 22 december 2016

Olika uppfattning


Härom dagen for jag och mina närmsta kollegor till ett trevligt ställe med bra restaurang och tillhörande mysig butik - ni vet, en sådan där med mängder av saker man inte behöver men som bara är såååå fina så man knappt kan låta bli. Livsfarligt för ekonomin. 

Bland annat hittade jag lite fina pepparkaksformar och plockade upp en jag tyckte såg ut som en vante. Trevligt i vintertid - fina små pepparkakor, tänkte jag, och köpte den ... och fyra andra formar (flygplan, båt, pusselbit och bil).
Två minuter senare tittar en av mina kollegor på samma form, håller den upp och ner (enligt min vante) och säger - "Är det verkligen ett hästhuvud?"

Vante eller hästhuvud?

Kollegan köpte inget hästhuvud/vante! :)

När jag kom hem visade jag mina alster för sambon. När jag visade pepparkaksformarna (ja, jag hade ju köpt mer än de ... men det hade ni väl redan anat) sa min sambo: "Vilken fin kanin!"

Kanin?


Det här med att uppfatta saker olika och tänka att alla andra fattat vad du har fattat går ju att applicera på hur många livssituationer som helst - inte bara pepparkaksformar ... Alla leder ju inte till goda skratt precis ... som den här gjorde!



Vilken tolkning tycker du verkar rätt?

Jag håller numera på kaninen!

:)










15 kommentarer:

  1. Ja, när du vänder den så där, så blir det nog en kanin! Men tolkningen är ju fri!

    SvaraRadera
  2. Min första tanke var en vante...men alla tre är ju rätt.
    Skickar en stor Julkram till dig.

    SvaraRadera
  3. Nej, det ska gudarna veta att det kan skapa stora problem när man uppfattar saker olika. Här slutade det ju bra i varje fall och säkert fick du en hel hög med söta kaniner, heller vad det nu är, i pepparkaksburken!

    SvaraRadera
  4. Önskar dig en riktig MYSIG JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Snacka om en "multifunktionell" pepparkaksform för fantasin! Så roligt att alla ser olika saker, då har man lyckats med designen tycker jag. Jag såg en stövel först, sedan en häst (schackpjäs), men självklart är det en kanin OCKSÅ:-)

    SvaraRadera
  6. En kanin är det jag ser och passar på att önska er en riktigt God Jul !

    SvaraRadera
  7. Håller också på kaninen, och får samtidigt önska er en riktigt underbar jul med mycket god mat och mycket kärlek.

    Julkram från Rantamor.

    SvaraRadera
  8. Underbart! Jag såg ett hästhuvud direkt innan jag började läsa. Men efter att ha sett kaninen så är det klockrent, en påskhare till julbordet 😉. Önskar dig och familjen en riktigt God Jul 🎅🎄 Stor kram

    SvaraRadera
  9. Haha, först tyckte jag det såg ut som en halv ängel, sätt ihop två pepparkakor så får du en hel!
    Men efter att ha sett den sista bilden så tror jag också på kanin!
    God jul! 🌟🎄

    SvaraRadera
  10. Hehe, ja slik er det, vi menneske oppfatter ulikt.
    Greit når det er enkle saker, men dessverre er det slik i alvorlegare saker også.
    Eg synest også det likna på kanin.

    SvaraRadera
  11. Jag såg kaninen direkt på första bilden. Har varit med om nåt liknande. Jag samlar ju på formar och en gång fick jag en pepparkaksform av en fisk. Ja det var vad givaren såg. Jag såg ett äpple. Jag tror att på formina.se säljs den formen som ett äpple men med rätt kristyrdekor kan man få olika uttryck.

    SvaraRadera
  12. Det första jag tänkte var att det är en ängel, sett från sidan i profil... Så olika vi är :-)

    SvaraRadera
  13. Ha ha, vilken rolig kakform :) Jag håller nog trots allt på vanten, eftersom det är ett pepparkaksmått som mest används på vintern. Men kaninen hamnar nästan på delad förstaplats.

    SvaraRadera
  14. Allt beror ju på hur pepparkakan pikeras! Jag har en stor samling av formar som föreställer något helt annat när barnen vänt kakorna och gjort en fantastifullare tolkning.
    Men som grundtolkning är det där en kanin :-)

    SvaraRadera