torsdag 23 februari 2017

Modern Classics à la Penguin #28


Läs om min egen utmaning HÄR!


Damon Runyon, 1884 - 1946, amerikansk tidningsman och författare verksam i New York.

När jag plockar fram vykortet och läser namnet tänker jag att här är ännu en författare jag aldrig hört talas om - och även om det är sant så har jag faktiskt koll på en del av filmatiseringarna av några av hans verk. Hos IMDb kan ni läsa listan med alla filmatiseringar (HÄR) och hos Goodreads kan ni läsa listan på alla böcker som filmerna är baserade på (HÄR).

Här har ni den officiella trailern för Guys and Dolls (Pysar och Sländor) från 1955 :) Den har ju till och med jag sett ;)




Och här är Guys and Dolls från Guys and Dolls ... s.a.s.:





Här kommer ett klipp från ännu en film baserad på en av Runyons berättelser: 
 I Only Have Eyes For You med Dean Martin och Jerry Lewis:





Det är aldrig fel med lite Jerry Lewis "to brighten the day"!


Det var inte lätt att hitta några citat av Damon Runyon - det mesta man hittar är repliker (antagligen mest ur filmerna) men jag väljer ändå ett. Om Runyon står bakom eller inte - det får vara oviktigt idag:

“A person who asks questions can get a reputation such as a person who wishes to find things out.”








1 kommentar:

  1. Damon Runyon har jag aldrig hört talas om. Men Frank Sinatra, Dean Martin och Jerry Lewis känner jag såklart till.
    Blogglandia är återigen fantastisk! Man lär sig så mycket nytt och intressant:-)
    Jag gillar citatet även om jag tycker att ordet "reputation" här har en lite negativ "klang", men det var kanske meningen...

    SvaraRadera