torsdag 27 april 2017

Modern Classics à la Penguin #36


Läs om min egen utmaning HÄR!

Samuel Selvon, 1923 - 1994, född i Trinidad. Den här författaren har jag verkligen inte hört talas om och när jag söker på hans namn dyker inge information upp på svenska.

Selvon är mest känd för sin bok The Lonely Londoners. Den är antagligen skriven utifrån författarens egna erfarenheter då han flyttade till England på 50-talet. Om boken kan man läsa:
In the hopeful aftermath of war they flocked to the Mother Country—West Indians in search of a prosperous future in the 'glitter-city'.Instead, they have to face the harsh realities of living hand to mouth, of racism, of bone-chilling weather and bleak prospects. Yet friendships flourish among these Lonely Londoners and, in time, they learn to survive.
Så småningom flyttade han till Kanada och jobbade på University of Victoria.

Så många citat hittar jag inte. Men av de få väljer jag det här ur "The Lonely Londoners":
Well, as far as I could figure, they frighten that we get job in front of them, though that does never happen. The other thing is that they just don’t like black people, and don’t ask me why, because that is a question that bigger brains than mine trying to find out from way back.










3 kommentarer:

  1. Helt okänd för mig också!

    Vad gäller inlägget om mina glasfiskar har jag läst det om och om igen för att försöka förstå om jag varit otydlig (det händer ju). Du har helt rätt, jag har bara fiskar på bilderna. Av kommentarerna att döma låter det som om några trodde annat, men du har full koll ;-)

    SvaraRadera
  2. Alltså när inte ens du känner igen författaren - du som kan allt och lite därtill - då förstår du väl att jag absolut inte känner igen honom heller. Men spännande är det att hitta nya författare tycker jag.

    SvaraRadera