måndag 29 maj 2017

Dagar då man inte borde ha klivit ur sängen


Det finns dagar då man inte borde ha klivit ur sängen. Det här är en sådan dag för mig.
Startade tidigt för att åka en bit  inåt landet för en del ärenden i en av de byar där jag har verksamhet. Som tur var hade jag inga avtalade tider - då inget av det planerade blev av.


Rådjur. Små förtjusande varelser som får många att tänka på lilla söta Bambi. Skuttar fram var de vill. Rakt framför bilar till exempel. Min bil idag. Jag väjde. Rakt in i en trottoarkant. Rådjuret lever. Eva lever. Mitt ena däck dog en gummi-död utan dess like.

Innan jag fattade hur illa det stod till med däcket (d.v.s. innan jag TÄNKTE) tänkte jag att det säkert skulle fungera att köra i den där sörjan man har i en liten apparat istället för reservdäck. 
På grund av sladd + nyckel som skulle vridas om + slang som klämde till PÅ-knappen precis innan jag vred på nyckeln, så hade jag en ansenlig mängd sådan sörja på passagerarsätet fram. AAARGHH! Det här kladdet har retat mig mer - hela dagen - än att däcket var paj. Nedra sörja!

Assistans är bra grejer i alla fall. Den utnyttjade jag idag. Pratade med en trevlig kille på Folksam som några gånger under samtalets gång försäkrade mig att bärgaren var på väg och att det skulle gå så fort det bara kunde. Det är lugnt - sade jag. Behöver du hyrbil så får du bara höra av dig så ska vi fixa det så fort vi bara kan - sade han. Det är lugnt - sade jag. SÅ himla skönt att du är lugn - sade han - det är inte alls som att prata med en stockholmare - sade han. 
DET har jag i alla fall lett åt hela dagen :)

Bärgare Henke kom och jag fick både bilen och mig till min däckverkstad där de hade så mycket att göra att de inte kunde fixa den på en gång. Lugnt. Jag ringde mina kollegor för att höra om någon kunde hämta mig - och det kunde den ena kollegan, som tagit bilen till jobbet. Den andra kollegan, som cyklat till jobbet, satte på kaffe. Ni hör :) Vilka kollegor! Jag har väl berättat att jag trivs på mitt jobb? :)

Nåväl. Däckfirman hade ju naturligtvis (enligt dagens anti-gå-bra-tema) inga däck som passade min bil så jag fick ett lånedäck på för att kunna jag köra hem min bil. Schysst, ändå!
Nya däck är beställda (två - så att vi får balans på det hela - de var liksom på upphällningen, men jag hade kanske, kanske, klarat hela sommaren utan att behöva byta - om jag hade haft tur ...). Och jag som tyckte ekonomin såg ok ut den här kommande månaden. Tji fick jag!


På kontoret har jag bråkat med program på datorn som inte vill kopiera åt mig och lunch hade jag inte med mig, för  så länge hade jag inte tänkt jobba idag - men nu fick jag ju vänta på att kollegan skulle hemåt, för att jag skulle kunna få skjuts till däckfirman. Min goda kollega åkte t.o.m. tidigare för min skull - så jag klagar inte. Lite hunger dör man ju inte av - men jag blir ju inte direkt en vettigare människa när jag är hungrig. 

När jag väl kom hem kunde jag inte leva med sörjan i bilen längre så en rengöring, så gott det gick, prioriterades. Efter det kom mat - som blev lite väl välstekt, till del, medan jag gjorde rent spisen från all den hackade lök som farit av skärbrädan innan den kom til kastrullen  :/  Suck, liksom.
Nu har jag bestämt mig för att inte göra något mer. Jag ska andas, möjligen läsa i en bok, kanske våga duscha och sedan sova. Inget annat. Jag vågar ju knappt koka tevatten i vattenkokaren. Vem vet vad som kan hända, liksom!






Hoppas er måndag varit väldigt mycket bättre.
Kanske blev den det nu i jämförelse i alla fall  ;) 

Varsågod!



Uppdatering ca en halvtimme senare: Gör, trotts allt en kopp te - tar med den till vardagsrummet, med påsen i så det ska få dra sig ordentligt - sätter koppen på bordet, sträcker mig efter fjärrkontrollen ... drar då ur påsen, som flyger ut på duken tillsammans med en halv deciliter te ...

Nu ska jag bara andas. 


Wish me luck!








9 kommentarer:

  1. Ja, vad är det med denna dagen! Blev påkörd bakifrån av en kärring. Jag stod still, det gjorde inte hon. Jag fotade hennes reg.nr men tog aldrig ngt tel.nr, det syntes ju inget på bilen. Ja, förrän jag kom hem och tittade närmare. Nu har jag en sur man också ... SUCK!

    SvaraRadera
  2. Ser att Emma inte heller hade någon vidare bra dag...
    Du borde liksom inte ha gått upp imorse, men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Är dock otroligt glad att du klarade dig helskinnad från väjningen med den icke så söta bambin...

    Bäst att du går och lägger dig nu - innan nästa olycka är framme;-) Hoppas du får en betydligt mera lyckad dag imorgon. Håller tummarna för det!!!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ändå du utstrålar ett tålmodigt utstått lidande. Och tur, som sagt, att det inte gick värre med vare sig dig eller Bambi! Och fördelen med dåliga dagar är att de går över. Allt gott för resten av veckan!

    SvaraRadera
  4. Men oj, det var lite väl mycket på en och samma dag. Att du bara klarade av det ;) Men vi kvinnfolk klarar mer än vi tror.
    Hoppas den här dagen är lugnare?!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jösses! Hoppas du inte gick i sömnen och bröt benet eller nåt!!! Jag tyckte inte min måndag började bra men det var ju ingenting jämfört med din. Gick ner till vårdcentralen för besök nr 2 av 2 i en hälsoundersökning. När jag sitter i väntrummet kollar jag på en slump på telefonen som var ljudlös, då ringer den, svarar, då är det från vårdcentralen som säger att sjukgymnasten är sjuk så det blir inget besök... Bara att gå hem igen... Tänk om de hade ringt 10 minuter tidigare... Nästa inbokade möte var kl 10 hos min revisor, när jag kommer hem och sätter mig vid datorn har hon mailat att hon är sjuk...
    Rådjur är ruskigt läskiga, tur att det gick bra. Har lyckats krocka med dem 2 ggr och det är inte kul. Gick bra för mig också men inte för dem...
    Hoppas du haft en riktigt toppendag idag!! Kram

    SvaraRadera
  6. Men du! Vilken dag! Önskar dej bättre lycka idag!

    SvaraRadera
  7. Förlåt att jag skattar lite åt slutet. Men faktum är att såna där dagar finns.
    /Kiki

    SvaraRadera
  8. Vissa dagar borde man kunna reklamera!

    SvaraRadera
  9. Hoppas att du har hämtat dig efter katastrofdagen!!! Glad pingst!

    SvaraRadera