torsdag 18 maj 2017

Modern Classics à la Penguin #38


Läs om min egen utmaning HÄR!

Ryūnosuke Akutagawa, 1892 – 1927 var en japansk författare och anses vara novellernas fader. Ett litterärt pris finns i i japan i hans namn, Akutagawa-priset som ges två gånger per år för "the best serious literary story published in a newspaper or magazine by a new or rising author". 

Goodreads skriver följande om honom som författare:
Akutagawa Ryūnosuke (芥川 龍之介) was one of the first prewar Japanese writers to achieve a wide foreign readership, partly because of his technical virtuosity, partly because his work seemed to represent imaginative fiction as opposed to the mundane accounts of the I-novelists of the time, partly because of his brilliant joining of traditional material to a modern sensibility, and partly because of film director Kurosawa Akira's masterful adaptation of two of his short stories for the screen.

På samma sida läser jag citat ur hans författarskap och väljer följande ur "The Life of a Stupid Man":

“He wanted to live life so intensely that he could die at any moment without regrets.”









2 kommentarer:

  1. Absolut ÄLSKAR citatet!!! Helt mitt "stuk" om man säger så. Älskar ju Japan och allt som har med landet att göra, men jag har aldrig hört talat om författaren.

    SvaraRadera
  2. Imponerad av att du kan stava hans namn. Kan du uttala det också? Jag har då aldrig hört talas om honom, tänk så många författare det finns.

    SvaraRadera