torsdag 13 juli 2017

Modern Classics à la Penguin #44


Läs om min egen utmaning HÄR!

Vladimir Nabokov, 1899 - 1977, en rysk-amerikansk författare och entomolog vars nio första romaner skrevs på ryska innan han övergav det för att skriva på engelska.

Nabokov är absolut mest känd för sin roman Lolita:
Lolita är historien om hur den medelålders pedofilen Humbert Humbert dyrkar, exploaterar och utnyttjar den tolvåriga flickan Dolores Haze. Humbert Humbert berättar själv, inifrån fängelsecellen, misstänkt för mordet på en rival; ännu en man som utnyttjat Dolores, Dolly, Lo, Lolly - Lolita.
Sara Stridsberg på Aftonbladet skrev om boken: 
»En pågående mardröm och en motorväg av motellnätter och våldtäkter och så DU, LÄSAREN, den lättledda dåraktiga läsaren som, när du kommer till slutet av boken, upptäcker att du har följt honom blint, en främmande dåre genom nattens skogar och glassbarer, mörka biografer, skridskobanor, och du har gjort det villigt och andlöst och genom det mjuka ankdunet på småflickors överarmar, ett barns överarmar.«
Själv har jag inte läst den men jag undrar varför den är så omskriven och så vida läst. För att människan älskar att förfäras?
Nabokov har skrivit mer än Lolita, tack och lov - men jag har inte läst något av det heller. I sökandet av citat försöker jag undvika att ta ett ur boken Lolita och hittar, till slut det här, taget ur Laughter in the Dark som passar min udda humor:
“A certain man once lost a diamond cuff-link in the wide blue sea, and twenty years later, on the exact day, a Friday apparently, he was eating a large fish - but there was no diamond inside. That’s what I like about coincidence.”







 

2 kommentarer:

  1. Författarens namn ringer en klocka, men inte självaste boken.
    Det finns ju olika genren, och alla gillar vi olika slags handlingar. Jag menar du har ju din "smak" medan jag är insnöad på deckare. Så varför inte Lolita. Det finns ju många deckare som är ganska så grymma, och jag har inga problem med det. Nu blev jag riktigt nyfiken på Lolita;-)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen Lolita men inte författaren. Citatet är helt underbart!

    SvaraRadera