torsdag 4 januari 2018

Läst: The Argonauts av Maggie Nelson


At the centre of The Argonauts is the love story between Maggie Nelson and the artist Harry Dodge, who is fluidly gendered. As Nelson undergoes the transformations of pregnancy, she explores the challenges and complexities of mothering and queer family making.



The Argonauts (Argonauterna på svenska) är en självbiografisk bokskriven med lust och passion. En filosofisk, rå – rakt in i vad författaren faktiskt verkar tänka… kring förhållandet till sin icke binära (gender-fluid) partner och hens förändring samt viljan att, och sedan att vara, gravid … och förhållandet till barnet.

Titeln kommer från en fundering i boken Roland Barthes av Roland Barthes där han skriver om Skeppet Argos som Jason och hans hjältar sakta men säkert, via reparationer, bytte ut alla delar på under resans gång, men som fortfarande hette Argos även om det slutligen var ett helt nytt skepp.

Att läsa den här var som att hänga med på tur i en tankarnas berg- och dalbana. Det går rätt friskt upp och ner och svängarna är skarpa.

Den fångade mig bitvis … men blev för mycket. Jag ger den en 2:a.






Man kan säkert låna den på biblioteken också.




2 kommentarer:

  1. Har ju inte läst boken, men om du ger den bara en tvåa, då var den då absolut inte bra om man säger så. "Fluidly gendered" fick jag faktiskt googla. Har aldrig hört uttrycket förut, men nu har jag höjt min allmänbildning ett snäpp igen;-)

    SvaraRadera
  2. Jisses, vad du har läst mycket! Slutar du att läsa en bok om du inte gillar den eller tvingar du dig att läsa klart?

    SvaraRadera