torsdag 29 november 2018

Tanten tänker att nu j .... sjutton heller!


Det intressantaste svaret jag kan ge på frågan "Vad hände?"  (vilket är givet när någon får syn på min gipsade arm) är; *Flin* "Jag hade trevligt i Berlin."  Då är det så att man kan se vad de tänker. Och vad de tänker är åldersrelaterat, jag lovar. 15 - 40 år gamla (ca, så klart) flinar lite genant och tänker (med stor sannolikhet) "Är inte hon för gammal?/I hennes ålder?". 40 - 60 flinar glatt och svaret följer tanken: "Ja, det är i vår ålder man vet hur man har kul" (och variationer på detsamma - OBS! återigen inte alla, såklart). Äldre än 60 svarar: "Ja, man måste se sig för, var man än är".

Gipsad och läkande kom ett brev hem med en enkät. Den skulle fyllas i för att kartlägga min fraktur tillsammans med alla andras ... i min ålder? Antar jag. Frågorna handlade om ifall  jag är en förvirrad människa som ofta bryter mig och blanketten började med att det kunde lika gärna vara släkt eller vårpersonal som fyllde i. Helt ok. Jag fyllde själv i - nekade förvirring, tidigare brutna ben och konstaterade frånvaro av obalans.

Två veckor senare kommer svaret på en remiss jag inte visste om var skickad. Det är 10 månaders väntetid, fick jag veta - för att kolla upp om jag har benskörhet.

Aldrig! har jag haft åldersnoja - men det är svårt att inte tänka tankarna när man får ett sådant brev - en remiss skickade angående mig, helt ovetande om att någon tycker att det tydligen behövs, nu när Tant brutit handen?

Ska förmynderiet börja redan nu? 



Nej - vet ni vad!









5 kommentarer:

  1. Det är säkert en forskningsstudie, man kollar upp alla över en viss ålder. Hände mig också när jag hade brutit något i armen. Men, man tycker ju att lite info om detta hade varit på plats.
    God bättring! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Ja, var går gränsen? :D Roligt med dina observationer på de svar du har fått från omgivningen. Ligger mycket i det!

    SvaraRadera
  3. Många tankar far runt i mitt åldrande huvud - och min kropp är också i den åldern - när jag läser ditt inlägg.
    Jag märkte för några år sedan att min kropp blivit äldre.
    Ja, lite info hade kunnat följa, men en del av det där med följduppföljning är nog av positiv betydelse också.
    Må det gå gott i tillfrisknandet!

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Skrattar gott är, mest åt dina funderingar vad folk tänker när de ser en gipsad arm:-)))
    Det där testet med benskörhet är rutin för kvinnor över 50, åtminstone här i stor-Stockholm. Men en förklaring hade ju kunnat ges såklart.
    Men visst är det fantastiskt att man blir kallad för allt från mammografi till benskörhet. Det kallas för förebyggande underhåll alternativt framkallande av åldersnoja;-)

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med Beate här. Jag skrattade också gott samtidigt som jag insåg det kloka i förebyggande underhåll.
    Anar att skrattet kommer att fastna i halsen den dagen jag blir kallad ...

    SvaraRadera