söndag 27 januari 2019

En smakebit: Nej och åter nej av Nina Lykke


”En smakebit på søndag” är en bloggutmaning som drivs av bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger växelvis, varannan vecka. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av den. Inga spoilers tillåtna!

Den här veckan är det Betraktninger som håller i det!

En bokcirkel som vilat något år startade upp nu i januari igen och vi läser Nej och åter nej av Nina Lykke. En tredjedel in är jag nyfiken på vad som händer - men känner att massan av text på varje sida gör något med mig. Jag drar mig för att börja läsningen när jag lyfter boken. Lite synd - för Nina sätter sina karaktärer i boken knivskarpt.

Här kommer min smakbit:
Hon behövde inte säga så mycket, och när berusningen steg runt bordet behövde hon inte säga något alls. Bara betrakta hur folk sken upp när någon lyssnade på de. Hade hon någonsin lyssnat ordentligt på någon, eller hade hon bara låtsats i väntan på sin tur? Väntat rastlöst medan hon känt pratet byggas upp där inne, mer och mer otåligt efter att få göra sig av med det på samma sätt som man alltid är otålig att få göra sig av med skräp.Återigen var det som om ett draperi ryckts undan så att hon kunde se allt som det var. Eller var det tvärt om? Var det förut hon var galen, eller var det nu?






17 kommentarer:

  1. Ja, man ser så klart när man är berusad... Konstigt nog så låter det faktiskt som att hon ser klart precis där 🙂

    SvaraRadera
  2. Den började jag läsa men fick inget sug efter den riktigt.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Verkar vara ofantligt många som läst denna bok, känner mig dock inte lockad av den.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Varit lite nyfiken på den här när den kom, men det försvann ganska snabbt, ganska skönt att en inte vill läsa allt i bokfloden ;)

    SvaraRadera
  5. Bra lyssnare är få, inte heller jag är någon vidare lyssnare trots att jag är rätt tyst av mig..

    SvaraRadera
  6. ganska sorglig historia egentligen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Det er fint å være med i lesesirkler. Jeg er med i to på nettet. Men jeg kunne godt tenke meg å også være med i en IRL.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Den boken är jag jättesugen på att läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Om det är en massa av text så låter det inte så lockande för min del. Brukar känna det knepigt att ta mig an såna böcker...

    SvaraRadera
  10. Har läst en recension av boken här https://justnujusthar.com/2018/05/17/nej-och-ater-nej-av-nina-lykke/, och den var mycket positiv.
    Boken verkar vara väldigt poppis bland medelålders kvinnor...

    SvaraRadera
  11. Det låter kanske något omständigt, men visst kan den vara givande ändå! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. Den boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Har sett den boken tidigare lite varstans men inte varit sugen på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. "Massan av text" eller huvudpersonens massa av prat ... ni tycks tänka lika där? Känner igen boken, så jag ser fram emot din recension.

    SvaraRadera